PRÁCE 🧰

Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly

26. 3. 2024 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Od zajímavých konceptů Audi a BMW po nečekaně zrušený Jaguar. Přinášíme výběr modelů, které se z různých důvodů nedostaly na trh.

 Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly

Automobilky často za vývoj nových modelů utratí nepředstavitelné sumy peněz. Takové auto pak projde vývojem i náročnými testy a je nachystáno k výrobě. Přesto stačí jedna neočekávaná událost či změna vedení a všechno je najednou jinak. Existují tak případy, kdy se nakonec do výroby nedostalo auto, které už bylo téměř připraveno k prodeji. Toto jsou automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly.

Audi quattro concept

Na oslavu třicátých narozenin původního Audi Quattro si německá automobilka přichystala oslavnou limitku Audi quattro concept. Jako základ posloužilo Audi RS5, pod kapotou samozřejmě nechyběl pětiválcový motor. Prototyp byl plně funkční a dostal se do rukou i tehdejším novinářům, kteří nešetřili chválou. Ačkoliv Audi zvažovalo výrobu limitované série kusů, byl nakonec celý projekt zrušen. Revoluční koncepci navigace a infotainmentu v kapličce přístrojů před řidičem a minimalistický design interiéru však nakonec zdědila poslední generace Audi TT.

Audi R8 TDI Le Mans

Od roku 2006 Audi s naftovým motorem kralovalo ve vytrvalostních závodech. A protože byla tehdy nafta na vrcholu a aféra Dieselgate daleko, cpala značka se čtyřmi kruhy naftu doslova kamkoliv mohla. Audi se tak tak povedlo obrovský dvanáctiválcový motor napasovat do kastle modelu R8, a i tento koncept byl nakonec v omezené míře funkční a otestovali ho novináři. Ti chválili zejména mamutí sílu naftového dvanáctiválce. Nutnost velkých investic do vývoje však nakonec naftový supersport pohřbila. Dvanáctiválcový diesel se tak podíval alespoň do SUV Q7.

Audi R8 TDI Le Mans

BMW M8 generace E31

Ostřejší verze německého kupé z devadesátých let byla snem mnoha fanoušků značky, a ačkoliv se o více než 20let později vyplnil, originální koncept BMW M8 zkrátka nepřekonal. Původní M8 byla mířena jako konkurence pro tehdejší Ferrari či Porsche a odpovídal tomu vzhled i dosahovaný výkon. Pod kapotou totiž trůnil šestilitrový dvanáctiválec probíhající hospodářskou recesi. Častou mýlkou je, že dvanáctiválcový motor z M8 se poté objevil v přelomovém McLarenu F1. Není tomu tak, pohonná jednotka McLarenu byla natolik upravena, že je považována za zcela novou konstrukci.

Jaguar C-X75

Prototyp Jaguaru C-X75 budou mnozí z vás znát z bondovky Spectre, kde se v ulicích Říma nahání s Astonem Martin DB10. To je ale spíše konec příběhu tohoto přelomového Jaguaru. Ten totiž tak trochu předběhl dobu se svým pohonem – skládal se ze čtveřice elektromotorů a plynových turbín, které se staraly o výrobu elektřiny. V průběhu vývoje byly turbíny nahrazeny konvenčním spalovacím motorem a Jaguar sliboval výrobu limitované edice 250 kusů. K tomu však nakonec nikdy nedošlo, a to kvůli ekonomické krizi známé jako Velká recese. Jaguar pak chvíli zvažoval osazení pouze konvenčními motory, nakonec ale ani to nevyšlo. Škoda, protože dobové novinářské testy nebyly vůbec zlé.

Šestnáctiválec BMW

Na okamžik odběhneme od automobilů a podíváme se na motor, který se těsně nedostal do výroby. Ačkoliv se šestnáctiválcové motory objevovaly hned z počátku automobilismu, v současné době je známe pouze v provedení od Bugatti. S myšlenkou motoru s šestnácti válci uspořádanými do V si však už od osmdesátých let hrálo i BMW. Prototyp šestnáctiválce se jménem Goldfisch si nakonec našel cestu do sedmičkové řady generace E32. Jelikož se ale pod kapotu nevešel chladič, musela se celá chladící soustava přesunout do zadní části luxusní limuzíny, což, přiznejme si, není zrovna důstojné. Mnohem zajímavější je fakt, že s totožným šestnáctiválcovým motorem počítal Rolls-Royce pro své modely. Šestnáctiválec v těle britského aristokrata se nakonec objevil alespoň ve filmu Johnny English znovu zasahuje, kam si ho herec Rowan Atkinson doslova vymodlil.

BMW 7 E32 V16

Porsche 989

Porsche se výrobě čtyřdveřového modelu nikdy nebránilo a na začátku devadesátých let k němu bylo opravdu blízko. Model 989 byl v pokročilé fázi vývoje, který do té doby stál už 150 milionů německých marek. Pod kapotou měl být osmiválcový motor, kterému sekundoval pohon všech kol, a dokonce i natáčení zadních kol. I kvůli klesajícím prodejům a neodvratně se blížící finanční krizi značky byl ale vývoj ukončen. Pro Porsche je balancovaní na hraně prototypu a produkčního modelu typické. Ostatně různých čtyřdveřových Porsche se navrhlo hned několik, stejně tak si Porsche dlouho pohrává s myšlenkou vyrobit model lepší než 911, ale horší než supersporty typu 959, Carrera GT či 918 Spyder. Čtyřdveřové Porsche však nakonec uspělo a představilo se v podobě modelu Panamera.

Škoda Roomster II

První Škoda Roomster byla v době svého příchodu velmi netradičním konceptem, nicméně mezi zákazníky se stala velmi oblíbeným. Logickým krokem tedy byl vývoj následovníka. Zatímco první generace byla v nabídce koncernu v zásadě unikátním vozem, druhé vydání Roomsteru vsadilo na osvědčenou techniku Volkswagenu Caddy. Odlišné pak byly pouze znáčky a přední maska. Ačkoliv byl Roomster připraven k výrobě a počítalo se s ním, byl na poslední chvíli zrušen. Vinit můžeme propuknutí aféry Dieselgate i nastupující módní trend SUV.

Zdroj info: BMW Blog, Autocar, CarThrottle, Stuttcars, Audi, BMW.
Zdroj médií: Audi, BMW, BMW Blog, Jaguar, Porsche, VW.

Fotogalerie (7 fotek)

Podobné články