V dnešních autech se hodně používají AGM baterie. Spousta řidičů netuší, co to je, jak se k AGM bateriím chovat a jak je nabíjet.
Co jsou AGM auto-moto baterie a jak se nabíjí?
Články na téma technologie baterií:
- Technologie AGM baterií - právě čtete
- Technologie GEL baterií
- GEL baterie
Nasáklý elektrolyt
Zvenku vypadá AGM baterie jako každá jiná, není ničím speciální. Principem funkce nejsou nijak výjimečné - mají elektrolyt a elektrody. Zásadním prvkem je ale forma, jakou je elektrolyt uvnitř uchováván. Je totiž nasáklý v tkanině ze skelných vláken. A tady se dostáváme k tomu, proč se jim říká AGM baterie. Zkratka AGM totiž znamená Absorbed Glass Mat (absorpční skleněná rohož).
Samá pozitiva a sociální jistoty
Díky této technologii mají AGM baterie docela zásadní výhody. Předně jsou hodně vytrvalé a v případě těch kvalitnějších nemají problém sloužit třeba dekádu. Dále jsou velmi odolné a ani když je otočíte dnem vzhůru, nic se nestane. Mají také velmi nízkou úroveň samovybíjení, snesou vyšší startovací proudy a v neposlední řadě dobře odolávají cyklickému zatížení. I proto se hodí do vozidel vybavených systémem stop-start systémem.
Výroba pod tlakem
Zajímavá je i výroba těchto baterií. Ta je zcela automatizovaná a sestavování článků vypadá tak, že speciální stroj mezi desky (elektrody) vloží tkaninu (separátor) a silně tento sendvič stlačí. Poté ho vloží do těla akumulátoru, které je z odolného polypropylenu. Jakmile je sendvič uvnitř, stroj ho pustí a celá sada se uvnitř roztáhne a v podstatě drží takto v jakékoliv poloze, protože je zapřená o samotnou nádobu. Následně je dovnitř napuštěn elektrolyt, ale aby došlo k dokonalému nasáknutí do skelných rohoží, děje se tak pod tlakem.
Zátky nejsou pro dolévání
AGM baterie sice mají zátky, ale ty nejsou určeny pro dolévání destilky, jak jsou mnozí řidiči navyklí ze starých olověných akumulátorů. Tyhle "špunty" slouží jako přetlaková ochrana. Kdyby totiž došlo k přebíjení AGM baterie, vznikala by uvnitř vodní pára, která by mohla obal roztrhnout. Takhle prostě uteče, protože zátky jsou dimenzované jen na určitý tlak.
Dobíjení AGM baterií
Tím se dostáváme k samotnému nabíjení - to je to nejlepší, co můžete pro AGM baterku udělat. Prostě ji jednou za čas připojte na nabíječku a nechte dobít. Zejména pokud jezdíte jen krátké trasy nebo mezi jízdami jsou delší časové úseky. Žádnou jinou údržbu AGM akumulátor skutečně nepotřebuje. U nabíjení ale pozor - vyžaduje to speciální nabíječku vybavenou mikroprocesorem. Většina těch moderních to zvládá a má nejrůznější režimy pro odlišné typy baterií. Pro ty, co se v tom neorientují malý tip - hledejte takovou nabíječku, která je zcela automatická, pouze ji připojíte a jdete od toho, ona si všechno ostatní obstará sama.
Největší negativum
Všechno to zní velice krásně, takže - má vůbec AGM baterie nějaká negativa? Bohužel ano - cenu. Ta je zde opravdu znatelně vyšší, než u klasických akumulátorů a běžně se pohybuje kolem pěti tisíc korun a výš. Na druhou stranu, jak už jsme uvedli, tyhle akumulátory vydrží skutečně dlouho, takže není třeba kupovat nový každé tři roky.