Vedle klasických akumulátorů se zaplavenými elektrodami tu máme ještě několik druhů disponujících odlišnou technologií. Jedním z nich jsou AGM autobaterie.
Autobaterie AGM
Články na téma druhy autobaterií:
- Údržbová baterie
- Bezúdržbová autobaterie – existuje, nebo jde o mýtus?
- Lithiové autobaterie
- Autobaterie EFB
- AGM autobaterie - právě čtete
- Bezúdržbové autobaterie neexistují
- Autobaterie s vápníkem Ca/Ca
- Lithiové baterie v autech
- EFB autobaterie: Proč jsou lepší?
- Speciální autobaterie: Lithiové a svitkové - již brzy
Co je AGM autobaterie?
V každé autobaterii nám figurují kladné a záporné elektrody a mezi nimi elektrolyt. Ve většině aut je elektrolyt v tekuté podobě a jedná se o asi 35% roztok kyseliny sírové a vody. Na elektrodách už není moc co vymýšlet, maximálně můžeme do aktivní hmoty přidat uhlík nebo vápník a tím určité vlastnosti zlepšit. Jenže s elektrolytem si můžeme také pohrát, což se stalo v případě AMG akumulátorů. U nich není v klasické podobě kapaliny, ale je nasáklý ve speciální tkanině, kterou tvoří skelná vlákna. Ostatně AGM, znamená Absorbed Glass Mat.
Odolnost a delší výdrž
Největší pozitivum AGM technologie spočívá v odolnosti těchto akumulátorů. Perfektně snášejí vysoké startovací proudy a mají velmi nízkou úroveň samovybíjení. V cyklické odolnosti rovněž excelují, což je předurčuje pro nasazení ve vozidlech se stop-start systémy. Navíc je můžeme osazovat i do aut s rekuperací elektrické energie, protože zvládají i nabíjení pomocí vysokého proudu. Na trakci, tedy samostatný pohon auta, nestačí, ale opakované starty jim nevadí. Sekundárním pozitivním efektem technologie je odolnost AGM akumulátoru ve smyslu polohovém – když ho otočíte vzhůru nohama, nic se nestane. Dlouhodobě provozovat AGM autobaterii otočenou třeba o 90 stupňů se však nedoporučuje. Hrozí, že po čase by se elektrolyt koncentroval v té části, která by byla dole, což by se negativně podepsalo na životnosti a vlastnostech akumulátoru.
Také čtěte
Zátka na AGM autobaterii
Nelijte do ní vodu! Jestli jste zvyklí, že když vidíte na autobaterii zátku, pak se tudy dolévá voda, tak u AGM na to zapomeňte. Zátky sice tyto akumulátory mají, ale rozhodně byste je neměli vyndávat a už vůbec otvorem nelijte dovnitř vodu ani nic jiného! Jsou to totiž zátky přetlakové, které by doslova vystřelily ven v případě, kdy by uvnitř AGM akumulátoru vznikl přetlak. Čímž se dostáváme k…
Nabíjení autobaterie AGM
AGM technologie s sebou nese jednu drobnou nevýhodu. Ona totiž vyžaduje modernější, tzv. inteligentní nabíječku. Nabíjením klasickou nabíječkou byste ji pravděpodobně zničili, při přebíjení uvnitř AGM baterií vznikají plyny a páry, které by mohly roztrhnout obal a způsobit doslova výbuch. Proto ty zátky, které v případě přetlaku vylétnou a plyny upustí.
Pro nabíjení tedy hledejte nabíječku, která tuto technologii zvládá. Obvykle to najdete napsané na obalu a často musíte i zvolit ten správný režim a tím dát řídící elektronice najevo, že se jedná o AGM a má tomu přizpůsobit nabíjecí křivku. Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit nabíječky NOCO nebo CTEK, jestli chcete ušetřit a nepožadujete žádné extra funkce, sáhněte po Bosch C3, za kterou nedáte ani tisícovku.
Zdroj médií: Depositphotos.