PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Automatické převodovky a omyly kolem nich

10. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

Velkou spoustu problémů s automatickými převodovkami si způsobují majitelé auta sami. Na druhou stranu je pravda, že obrovská část viny je i na automobilkách.

Automatické převodovky a omyly kolem nich

Výměna oleje

Problém číslo jedna a zcela zbytečný zdroj tisíců poruch jenom u nás ročně. Jako potřebuje jednou za čas vyměnit mazivo motor, potřebuje to i automatická převodovka. I v ní olej stárne, degraduje, navíc je hygroskopický, takže se mísí se vzdušnou vlhkostí, což časem způsobuje zásadní problémy, ba dokonce korozi některých komponent. V oleji se vyskytují otěry, které sice většinou pochytají magnety nebo filtry, ale ani jejich kapacita není neomezená. Výměna je doporučována u DSG a planetových automatů s hydroměničem po 60 tisících kilometrech, u CVT doporučujeme interval 30 tisíc kilometrů.

Automobilky bohužel za výměny olejů moc nebojují, protože je to pro ně nevýhodné. Firemní flotily by totiž musely jednou za čas kvůli tomu do servisu, což představuje náklad navíc. 100 000 kilometrů dá na jednu náplň naprostá většina převodovek, pak auto stejně putuje k dalšímu majiteli (typicky do soukromých rukou) a tam se děj vůle boží. Alfa a omega péče o převodovku je tedy výměna oleje.

Vyřazování převodovce prospívá

Ať už se jedná o DSG, hydroměnič nebo CVT, není nutné vyřazovat, ba dokonce to ani nedoporučujeme. Při stání na křižovatce nebo jízdě z kopce je vyřazování naprosto zbytečné, některé starší převodovky může vyřazení do N a opětovné zařazení D za jízdy dokonce poškodit. Takže ne, nevyřazujte, při jízdě z kopce si navíc moderní automatické skříně umí neutrál zařadit samy, případně DSG rozpojí spojky, aby bylo možné plachtit.

Automatická převodovka a závady

Toto je do značné míry spíš polopravda. Ano, spoustu „závad” je schopna výměna maziva vyřešit. S tepelnými cykly se mění viskozita oleje a ten se poté chová jinak. Souvisí to například s tím, že planetová převodovka s hydroměničem pracuje hodně s tlakem a je tam jistá závislost právě na správné viskozitě oleje. Pakliže je jiná než je potřeba, může být tlak buď příliš malý, nebo příliš velký. Pak trvá řazení třeba moc dlouho, nebo je naopak převodovka ucukaná a změny převodů neprobíhají hladce. V takovém případě opravdu výměna maziva pomůže.

Něco trochu jiného je závada mechanická. Její projevy mohou být podobné – například převodovka odmítá řadit jednu rychlost. Řidič to neřeší, naučí se s tím fungovat a spoléhá na to, že to vyřeší opět výměna oleje. Bohužel nevyřeší a majitel auta se pak vzteká, že zaplatil za výměnu maziva, které stejně bude muset ven, aby se převodovka mohla opravit.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články