Na toto téma nám došlo hodně dotazů – co BMW a jejich převodovky? Popravdě toto téma lze částečně rozšířit na převodovky od firmy ZF. To je totiž hlavní dodavatel skříní pro bavorská auta.
VIDEO: Automatické převodovky ZF u BMW
![Automatické převodovky u BMW](/data/blog-article/illustration/orig/automaticke-prevodovky-u-bmw.jpg)
Články na téma automatické převodovky:
- Základní typy automatických převodovek
- Moc a málo oleje v automatické převodovce
- Oprava automatické převodovky – seřízení a nastavení
- Automatické převodovky u BMW - právě čtete
- Automatické převodovky a jejich vývoj do budoucna
- Kickdown – jak funguje a k čemu je to dobré?
- Jak poznat špatnou automatickou převodovku
Není se úplně čemu divit, že se do BMW montují automatické převodovky ZF, protože obě jsou to německé firmy. ZF Friedrichshafen AG dodává ale i pro celou řadu dalších automobilek, například i pro Mercedes, Jeep nebo Land Rover. Nejsou to ale jenom převodovky, ZF dělá i třeba brzdové systémy, zabývá se vývojem airbagů a fušuje i do elektromobility.
BMW převodovka ZF nezlobí
ZF v BMW autech netrpí na žádné specifické závady, které by byly řekněme „typické“. Majitelé aut ale často přijíždějí do servisu na první výměnu oleje třeba po 200 000 kilometrech, což je popravdě dost. Automatická převodovka v té době už může trpět projevy nějakých závad, například nepřesným řazením. Výměna to často vyřeší a převodovka funguje bez problémů dál, nicméně často se přijde na to, že závada je mechanického charakteru a je potřeba větší servisní zásah.
Obvyklý problém – jedna náplň na celou životnost
Jak je možné, že výměna oleje problém může vyřešit? Příčin je několik, ta hlavní je v samotném oleji. Pokud pomineme, kolik nepořádku v něm po letech a statisících najetých kilometrů bez výměn koluje, je problémem jeho viskozita. Jelikož je to v podstatě hydraulický olej, má tendence do sebe jímat vlhkost. Ta se vysráží při změnách teplot v samotné skříni, ale může pronikat i jinudy. Smíchá se uvnitř s olejem a mění jeho vlastnosti. A jelikož zejména planetové automatické převodovky s hydroměničem jsou na toto háklivé, dochází pak k nepřesnému řazení. Převodovka je zkrátka stavěná na olej s jinými vlastnostmi, něž jaké má ten degradovaný, proto nastávají problémy. Výměna maziva pak buď problém vyřeší, nebo jen částečně. Výjimečně může dojít k tomu, že převodovku takříkajíc „dorazí“. To je zase opačný problém – starý zhoustlý olej kompenzoval ztráty na hydraulice, nové mazivo to nezvládá, vlivem čehož třeba nezvládne převodovka řadit už vůbec.
U BMW pozor na xDrive
BMW má svůj vlastní, docela vychytaný pohon všech kol, kterému říká xDrive. Pod tímto názvem se skrývá několik různých řešení, lišících se tím, jak fungují a kolik výkonu zvládnou poslat na jednu nápravu. Každopádně i xDrive má obvykle nějaké mazivo a s tím je opět spojena nutnost jeho výměny (jakkoliv prodejci někdy tvrdí opak). Spousta BMW tak do servisu dojede s podezřením na závadu převodovky (typicky problém s cukáním při rozjezdu), ale ukáže se, že automat je zdravý a xDrive systém je to, co zlobí. A opět – výměna oleje může, ale taky nemusí problém řešit.
Automatické převodovky ZF
Zdroj médií: Depositphotos.
Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?
Za informace o převodovkách ZF děkujeme
Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.