BMW E46 compact, který byl založen na úspěšném modelu BMW 3. řady, se stal oblíbeným mezi fanoušky značky BMW nejen díky svému sportovnímu charakteru. V tomto článku se podíváme na historii a vývoj BMW E46 compact a na to, co z něj dělá tak unikátní vozidlo.
BMW E46 compact: Historie a vývoj modelu
Články na téma BMW E46:
- Výhody a nevýhody BMW E46 compact
- Historie a vývoj modelu BMW E46 compact - právě čtete
- BMW E46 M3: Nejlepší vůz značky BMW?
- 5 zajímavostí o BMW E46
- Jak vybrat BMW E46 Coupe?
- Vynechávání válců: BMW E46
- Jak poznat špatný podtlak u BMW E46?
- Viděli jste? Bmw E46 se solárem na střeše!
BMW E46 compact přišlo po kompaktní verzi E36 z roku 1993 vyráběný až do roku 2000. E36 compact vypadala na první pohled úplně stejně jako klasická E36. Rozdíl byl akorát v kratším kufru, přesněji o 15 centimetrů. E36 Compact byl nabízen s benzínovými i dieselovými motory, a to v rozmezí výkonu od 75 do 192 koní. Mezi nejpopulárnější modely patřil 318ti s řadovým čtyřválcem o výkonu 140 koní. Byla vyrobena také jediná sportovní verze BMW E36 M3 Compact, která měla výkon 321 koní a byla poháněna šestiválcovou pohonnou jednotkou S50B32.
Jak pokračoval kompaktní segment
E36 Compact následně v roce 2000 (do roku 2004) nahradila verze E46 compact, která se od svého delšího sourozence lišila už na první pohled, nejen kratší zádí ale i vepředu speciálně tvarovanou kapotou a rozdělenými světly. Tento vůz je ve skutečnosti plnohodnotnou trojkovou řadou E46 s několika drobnými úpravami. Mnoho lidí se zpočátku na toto auto dívalo s nedůvěrou, ale ve skutečnosti nabízí výhody, jako jsou například nižší hmotnost nebo lepší ovladatelnost.
Vozy BMW v inzerci na našem portálu
V porovnání s většími modely řady E46 nabízí kompaktní verze nižší spotřebu paliva a nižší náklady na údržbu. Díky menší velikosti se s ním snadno parkuje v městských ulicích a stává se oblíbeným vozem pro každodenní použití.
Navíc díky tomu, že se kufr otvírá celý i s oknem (jedná se totiž o „sportovní“ hatchback), umožňuje přepravovat i větší předměty, což je pro mnoho majitelů velmi praktické. Dnes se „kompakt“ také často využívá jako cenově dostupné a spolehlivé vozidlo pro začínající řidiče. Smutné čtyři očka jsou možná důvodem, proč je i dnes cena těchto kompaktních vozítek tak nízká – ale to je vlastně dobře, protože za málo peněz dostanete v podstatě hodně muziky.
E46 compact a jeho motorizace
E46 Compact disponoval širokou škálou motorů, včetně benzínových čtyřválců a šestiválců s objemy od 1,6 do 2,5 litru (N40/N45/N42/N46 I4 a M54 I6) a dieselových čtyřválců 1,8 a 2,0 litrů (M47D20 a M47D20TÜ).
Nástup jedničkové řady s vlajkovou lodí E87
Navzdory popularitě mezi řidiči, byla výroba vozu ukončena v roce 2004 a nahrazena modelem BMW řady 1 (E87), který se dodnes řadí do vozidel nižší střední třídy a jedná se o pětidveřový hatchback. Prodávaly se také ale další verze karoserie jako je třídveřový hatchback (E81) kupé (E82), a kabriolet (E88). Nabízen byl s benzinovým čtyřválcem o objemu 1,6 a 2,0 litrů, šestiválcem o objemu 3,0 litrů a naftovým čtyřválcem o objemu 2,0 litrů. Po E87 přišly na řadu od roku 2011 verze v pětidvéřovém hatchbacku F20 a F21. Dvoudveřové kupé se v roce 2014 opět přemístilo do další řady, tentokrát druhé, a to jako F22, F23, F45, F46 a od roku 2019 taky F44.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.