Mít v rodině jen jedno auto, je spíš minulost. Trendem je mít alespoň dvě, někdy i tři, to v případech, kdy krom dospělých má řidičské oprávnění třeba i jedno z dětí, eventuálně obě. Jenže provozovat motorové vozidlo je dnes docela drahá záležitost. Proto jsme se zabývali otázkou, zda-li se nevyplatí si to druhé nebo třetí auto spíš sdílet.
Carsharing jako náhrada druhého auta?
Články na téma využití carsharingu:
- Vyplatí se využít carsharing?
- Jak efektivně využít carsharing
- Carsharing – kdy se vyplatí namísto druhého auta do rodiny? - právě čtete
- Jak se dostat na MMF autem, když nemám auto?
- Osobní zkušenost s Car4Way
- Vyrazili jsem s Car4Way do Polska
Náklady na provoz auta
Když se tedy podíváme, co vlastnictví auta obnáší po finanční stránce a začneme si to rozepisovat, dostaneme se k sumám, o kterých spousta majitelů asi tuší, ale možná si nechtějí jejich výši tak úplně přiznat:
- Pořizovací cena – solidní auto dnes budete horko těžko shánět pod půl milionu korun. Reálná cena vozu s výbavou odpovídající dnešní době je spíše 600 tisíc korun a více. Za první rok ztratí amortizací auto na hodnotě 10-20 % z ceny, do pěti let je to asi polovina hodnoty. To jsou obrovské náklady, se kterými nemáte šanci nic udělat.
- Pravidelný servis – teď nemáme na mysli třeba rozvody nebo brzdy. Omezíme se na běžnou údržbu v podobě výměny oleje a filtrů jednou za rok. Na kolik to vyjde? V levnějším servisu 3,5 tisíce, v dražším dáte třeba 5000.
- Povinné ručení a havarijní pojištění – řekněme 2500 korun jednou za rok. K tomu je potřeba připočítat havarijní pojištění, které vychází u levnějších aut na třeba 12 tisíc korun ročně.
- Parkování – položka, která zejména v Praze nabývá na významu. Těžko se dá vyčíslit, někdo parkuje jen v městské části svého bydliště, jiný člověk zaplatí klidně přes tisícovku jenom za parkování. Držme se nízko a počítejme 200 korun za měsíc, tedy 2400 korun za rok.
- Pohonné hmoty – při ceně 38 Kč/litr vychází náklady při spotřebě 7 litrů/100 km (což je odpovídající spotřeba v městském provozu) na 2,66 Kč/km. Při nájezdu 10 000 kilometrů, což je reálná hodnota u většiny „druhých aut“ jsme za rok na 26 600 korunách.
- Dálniční známka – 1500 korun na rok.
Přes 100 tisíc za rok
Celkem tedy vychází roční náklady na vlastnictví auta na dost vysokou částku, pakliže vše funguje jak má a nic se nepokazí. V okamžiku, kdy dojde k poruše, nastává problém a náklady významně rostou. Ať už na pozáruční opravu, nebo i jen na zajištění náhradního auta, které vám ne každá automobilka automaticky poskytne.
Když sečteme všechny výše uvedené náklady spojené s vlastnictvím nového auta, dostáváme se jenom za první rok na dost vysokou sumu: 60 000 (amortizace) + 5000 (servis) + 2500 (povinné ručení) + 12 000 (havarijní pojištění) + 2400 (parkování) + 26 600 (palivo) + 1500 (dálniční známka) = 110 000 korun.
Také čtěte
Carsharing může být řešením
Teď se podívejme na to, co nabízí za takovou cenu služba Car4Way, tedy carsharing se 1300 auty po celé Praze a 1000 auty v Brně, která si můžete odemknout pomocí aplikace v telefonu. Podíváme-li se do ceníku a chceme-li opět něco menšího, pak klidně Škodu Fabii se základní cenou 8,5 koruny za minutu používání. Pro někoho, kdo nejezdí každý den delší cesty, ale pohybuje se spíše po městě a v jeho blízkém okolí, je to velmi často daleko výhodnější řešení, než koupě nového auta. U carsharingu totiž neřešíte prakticky nic kromě ceny za minutu provozu. Náklady na palivo, pojištění, servis, pneumatiky, dálniční známku pro ČR, amortizaci a všechno ostatní jdou za poskytovatelem služby.
Srovnáme-li tedy výše spočítaných 110 000 korun s carsharingem, vychází nám, že za takovou sumu můžeme používat sdílené auto 12 941 minut, tedy 215,7 hodin.
Jsou tu ale i další časové náklady. Už jenom výběru auta před koupí je potřeba nějakou dobu věnovat, dále jsou to hodiny na cestách do a ze servisů, hledání pojištění, řešení nejrůznějších malých i větších závad a podobně. I to je potřeba zvážit.
Určitě stojí za to minimálně si obě možnosti porovnat a klidně i carsharing vyzkoušet. Výhoda to je třeba ve chvíli, kdy se chcete autem rychle dopravit do centra města a tam požívat alkohol. Zpátky už řídit nesmíte, takže můžete klidně dojet MHD nebo taxíkem, ale nemusíte řešit placené parkování, ani to, jak druhý den dostat auto zpět domů.
Zdroj médií: Car4Way.