Chladící kapalina je důležitá pro fungování motoru. Je totiž médiem, které přesouvá odpadní teplo a předává ho skrze radiátor chlazení okolnímu vzduchu. Bez chladicí kapaliny vydrží motor běžet jenom chvíli, poté se přehřeje a hrozí jeho zničení.
Chladicí kapalina došla, co teď?
Články na téma chladicí kapalina:
- Únik chladicí kapaliny: Co dělat?
- Míchání chladicí kapaliny (s destilkou)
- Jakou chladicí kapalinu
- Teplota chladicí kapaliny
- Zamrzlá voda v chladiči - co dělat, když se to stane?
- Co dělat, když dojde chladicí kapalina - právě čtete
- Jakou chladicí kapalinu vybrat
- Zamrzlá chladicí kapalina – co dělat?
- Jaké vlastnosti musí mít chladicí kapalina a proč tam nelít vodu?
Kontrolka chladicí kapaliny svítí
Jedna z nejdůležitějších kontrolek na palubní desce vozidle je kontrolka chladicí kapaliny. Signalizuje problém, nejčastěji nízkou hladinu chladiva nebo přehřátí motoru. Ve chvíli, kdy se rozsvítí, neváhejte a ihned zastavte, ostatně to platí pro většinu červených kontrolek. Po zastavení vypněte motor. Můžete otevřít víko motorového prostoru, ale neotevírejte zatím nádobu chladicí kapaliny. Hladinu ostatně můžete zkontrolovat pohledem zvenčí a měla by být samozřejmě mezi dvěma ryskami označujícími minimální a maximální množství chladiva. Před otevřením nádobky nechejte motor chvíli vychladnout, ať vám horká pára nevystříkne do obličeje nebo vás nepotřísní.
Nedostatek chladicí kapaliny – co místo ní?
Asi takhle – pakliže hladina jen poklesla tím, jak se voda z chladicí směsi postupně odpařuje, pak jste asi zanedbali kontrolu a dost možná bude třeba jen dolít vodu. Co se té týče, říká se, že by mělo jít o destilovanou vodu, což je spíše omyl. Moderní chladicí kapaliny potřebují smíchání raději s kohoutkovou vodou, která obsahuje ionty. Většina chladicích kapalin obsahuje látky, které zamezí tvorbě vápenatých úsad a dalším negativním důsledkům, takže pokud nepůjde třeba o vodu ze studny, která by byla extrémně tvrdá, je obyčejná pitná voda ideální. To se ovšem bavíme o doplnění, po kterém bude zase třeba několik měsíců auto fungovat bezvadně a hladina chladicí směsi nebude zásadně klesat, což by značilo netěsnost.
V případě, že stav chladiva, respektive jeho hladinu, kontrolujete pravidelně a z ničeho nic se z nádoby ztratí, je problém vážnější. V takové situaci dolijte klidně citronovou minerálku s tím, že stejně auto bude muset do servisu a po nalezení a opravení závady se holt chladicí okruh propláchne a následně se napustí směsí novou. Počítejte však s tím, že akční rádius auta je omezen a s velkou pravděpodobností bude třeba znovu po chvíli vodu doplnit.
Jak často měnit chladicí kapalinu?
Obvyklý interval výměny je tři roky, případně pět let, ačkoliv u aut, která už vypadla ze záručního programu, je to spíš utopická frekvence. Většina ojetin dostane novou kapalinu jenom v případě závady, což je samozřejmě špatně. Chladivo totiž obsahuje aditiva, která mají celou řadu úloh. Zabraňují korozi, zajišťují, aby nestárla těsnění a krom toho samozřejmě brání zamrznutí vody v chladiči.
Zdroj médií: Depositphotos.