Na české řidiče se pomalu chystá další zákon, který většině z nich asi radost neudělá. Čím dál více lze pozorovat tendence prosadit povinný odstup 1,5 metru při předjíždění cyklisty.
Chystá se další ústupek cyklistům: 1,5 metru odstupu při předjíždění
Kdo nápad podporuje?
Ano, je to tak, nápad mohutně podporuje Autoklub ČR, Policie ČR a samozřejmě všechny spolky, které se snaží vnutit veřejnosti názor, že ideálním dopravním prostředkem je jedině kolo a nic jiného. V praxi by to vypadalo patrně tak, že by si řidič automobilu musel držet při předjíždění cyklisty odstup alespoň 1,5 metru.
Zatím není na stole konkrétní návrh, ale s tím, jak se v ČR neustále cyklistům ustupuje, je to otázkou pár měsíců. Nelze samozřejmě pominout fakt, že jistý smysl by toto opatření mělo, na druhé straně je musíme poznamenat, že jestli se někomu neustále ustupuje, pak jsou to cyklisté. Začalo to cyklostezkami, ale pak přišly cyklopruhy. Místa na silnicích ve městech najednou ubylo a vedle aut se vesele prohání lidé na kolech. Čím dál hustší doprava tak dostává ještě méně prostoru, ale důležité je, že cyklistě jsou spokojení. Nebo nejsou?
Co na to menšina?
Dalším ústupkem tedy patrně bude nutnost držet si od nich povinný odstup. Takže menšina opět dostane privilegium. A přitom je to menšina, která si s platnou legislativou očividně příliš hlavu neláme. Stačí se podívat do statistik za rok 2018, ze kterých vyplývají zajímavá fakta.
U téměř 2/3 nehod (63 %) byli v roce 2018 cyklisté označení za viníky, polovina jich byla usmrcena také vlastí vinou, 62 % těžce zraněna a 68 % pak zraněna lehce.
Cyklisté pod vlivem alkoholu a návykových látek zavinili 29 % nehod zaviněných cyklisty, při nichž bylo 37 % cyklistů usmrceno, 27 % těžce a 29 % lehce zraněno.
V roce 2018 nemělo přilbu 79 % usmrcených, 66 % těžce zraněných a 65 % lehce zraněných cyklistů!!!
Povinnosti policejní hlídky
Nebylo by tedy na místě spíše zpřísnění zákona směrem právě k cyklistům? Co takhle povinnost mít za jízdy přilbu i pro cyklisty starší 18 let? Dodržování této povinnosti a její vymáhání by pak měly na starosti policejní hlídky, které by nemusely "bukařit" a číhat na řidiče, kteří v přehledném úseku překročí rychlost o 3 km/h. Co kdyby policisté kontrolovali na cyklostezkách technický stav bicyklů a za prohřešky by dávali pokuty? Nepřispělo by k bezpečnosti cyklistů spíše toto než nějaký povinný odstup?