Jaká je osmistupňová automatická převodovka u nového Citroënu C4? Francouzský Citroën C4 přišel v roce 2020 jako již třetí generace. Jeho nástupcem je DS 4 a předchůdcem byl malý Citroën Xsara.
Automatická převodovka u vozu Citroën C4
Články na téma Citroën C4:
- Citroën C4 - rozměry
- Citroën C4 - cena a konfigurace
- Citroën C4 - spotřeba
- Test: Citroën C4 Shine 1.2 PureTech
- Citroën C4 - automatická převodovka - právě čtete
- Citroën C4 - jaká je jeho největší konkurence?
- Citroën C4 - jaký je motor 1.2 PureTech?
C4 je definována jako malý rodinný vůz nižší střední třídy, nebo také kompaktní crossover SUV. Sama automobilka vůz označuje hatchbackem i když do typického hatche má dost daleko. Citroën s přídomkem C4 je vyráběn již od roku 2004 a vyrábí se dodnes.
Nedávno jsme měli možnost otestovat novou C4 s automatickou osmistupňovou převodovkou. Automat se ovládá velmi minimalistickou páčkou v interiéru vozidla na jeho středové konzoli. Pro volbu jízdy dopředu nebo couvání je nutné páku déle podržet, což se může v mnoha případech i vymstít, především pokud potřebujete rychle z couvání přejít do normálního chodu vpřed.
Citroën C4 automatická převodovka
Minimalistická páka je zřejmě designována především pro jemné ženské ručky, v případě mužských pazourů může být řazení občas opravdu problém. Naštěstí i tento problém Francouzi vyřešili a v případě manuálního řazení je možné řadit pádly nacházející se pod volantem.
Převodovka má podle nás opravdu pomalé řazení a trvá jí, než se přepočítá, jaký kvalt má vlastně hodit. Převodovka tahá již v nižších otáčkách, ale řazení jde téměř vždy poznat – rozhodně není plynulé a ani tiché. Na dálnici pak točíte osmičku lehce přes dva tisíce otáček. C4 má osmistupňový automat s hydroměničem.
Také čtěte
Hydroměnič je zařízení, které umožňuje přenos točivého momentu mezi hřídelí s různými otáčkami. Uvnitř měniče se nachází kapalina, která při rozdílu úhlových rychlostí využívá svou sílu k násobení momentu. Vznikne takzvaná hydraulická spojka. Hydroměnič se skládá hned ze čtyř částí – čerpadlo (poháněný motorem), turbína (výstupní prvek), stator (násobič momentu) a spojka blokování měniče (mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou).
U převodovek EAT8 se začínají objevovat závady většinou u dodávek. Odchází primárně součástka, která se zatím nedá pořídit k opravě jako originální, ani jako díl z druhovýroby. V takovém případě se auto s touto převodovkou stává nepoužitelným - tedy pokud nesáhnete po nové převodovce, která se cenově pohybuje v řádech stotisíců. Zatím nejdelší zaznamenaný nájezd s touto převodovkou je okolo 170 tisíc kilometrů.
Zdroj médií: Nikola Vrablová, Automatické převodovky Praha s.r.o..