Dnes už není tak složité vlastnit automobil jako tomu bylo před 20 lety, kdy auto bylo spíše vzácnější komoditou. Často je v rodinách více než jedno auto. Ostatně některé firmy poskytují zaměstnancům firemní vůz i po osobní účely. Proto zaměnit palivo při tankování nemusí být zas tak ojedinělá záležitost.
Co dělat, když natankujete špatné palivo
Články na téma tankování pohonných hmot:
- Natankování špatného paliva: Co si počíst? - právě čtete
- Netankujte nádrž až nadoraz. Přečerpaná může prasknout
- Nedělejte tuhle chybu. Zbytečně si odrovnáte palivové čerpadlo
- Proč se jízda na výpary nevyplácí a jak může poškodit auto?
- Nedělejte zbytečnou chybu. Akorát si odrovnáte palivové čerpadlo
- Jak skladovat naftu a benzin v kanystrech? A jak dlouho vydrží?
- Kvalita paliv cestou na dovolenou
- Skladování benzínu
- Přes zimu raději tankujte plnou nádrž
- Benzín a nafta v Polsku – vyplatí se jezdit tam tankovat?
- Proč nepřetankovávat nádrž?
- Natural 95 a 98. Jaké jsou rozdíly? A co na to Natural 100?
- Nekvalitní pumpy podle ČOI
- Samoobslužné čerpací stanice
- Jak se nesplést při tankování?
Jak předcházet záměně paliva při tankování
Každé auto v domácnosti může mít jinou motorizaci, a tak může snadno vzniknout problém. Nevědomky natankujete do vozu palivo, které tam ale nepatří. Pokud si při tankování nejste jistí, jaké palivo do vozu opravdu patří, pak není nic jednoduššího, než se podívat do malého technického průkazu. Ten vás vždy zachrání. Dnes už totiž od sebe oba motory nejdou při nastartování rozeznat tak snadno jako kdysi. Další co by vám mohlo pomoci, je štítek, který se nachází na vnitřní straně víčka od palivové nádrže (mají ho tam i starší vozy).
Na úvod by bylo vhodné si připomenout, jak jednotlivé motory pracují. Benzínový motor - zážehový - pracuje se směsí vzduchu a vhodného paliva. Následně se zažehne svíčka. Benzín je těkavý a nemastný. Za to diesel - vznětový motor - nasává vzduch, který stlačuje a tím ho ohřívá. Následně se vstříknutím nafty dojde ke vznícení. Pro správnou funkci je třeba velkého tlaku a také hlavní vlastnosti nafty, tedy mastnoty.
Natankování nafty místo benzínu
Každý měsíc asistenční služby obdrží více než 40 telefonátů s žádostí o pomoc. Zajímavostí je, že průměr plnícího hrdla benzínových motorů je menší než u dieselů - to samé platí o velikosti plnící pistole. Z logického hlediska se tak může zdát, že natankování nafty do benzínu mělo být nereálné, přesto se tak děje. Avšak existují čerpací stanice, které mají v rámci úspory všechny pistole stejně široké.
Co se tedy stane s benzínovým motorem, když se do něj dostane nesprávně nafta? Je to jednoduché. Na rozdíl od benzínu je nafta mastná. Následuje tedy zalepení svíček a také se může poničit katalyzátor. Pokud se tedy stane, že natankujete do benzínového motoru naftu, bylo by vhodné si toho všimnout včas. Pokud množství nafty bude do pěti litrů, pak se nemusíte ničeho bát. Stačí, když dotankujete plnou nádrž benzínem. Avšak pozor na to, když máte auto v záruce. Pokud se vyskytne problém, vše byste si museli následně hradit z vlastní kapsy.
Co vás čeká
V opačném případě, kdy si problému nevšimnete včas, vás čeká návštěva autoservisu. Odmaštění svíček a vyčištění vstřikovačů vás vyjde zhruba na tří tisíce. Jestliže nebudete mít štěstí a při jízdě se vám poškodí katalyzátor, pak se výsledné náklady za opravu mohou vyšplhat až do několika tisíc korun. Je tedy vhodné problém řešit hned, nikoli jej nechat na později.
Také čtěte
Natankování benzínu do nafty
Natankování benzínu místo nafty je mnohem častější problém. Navíc se můžete setkat s tím, že někteří motoristé používají v zimě při tankování malé množství benzínu, aby jim v tuhé zimě nafta nezamrzávala. Poznat to správné množství je věda. Navíc, tato finta funguje spíše u starších vozů. Moderní automobily s dieselovými motory jsou na tuto praktiku příliš háklivé a přítomnost benzínu jim spíše uškodí.
Pokud zaměníte naftu za benzín, je to velký problém. Jak už bylo řečeno, benzín postrádá mazivou vlastnost. Ta je ale nezbytná pro správnou funkci vznětového motoru.
Co můžete očekávat
Pokud se tedy do dieselu dostane větší množství benzínu - dochází k poškození vstřikovacího čerpadla a rotačních vysokotlakých systémů. Pozor na vozy s filtrem pevných částic, zde může dojít dokonce až ke vznícení celého motoru. Oprava v autoservisu se může klidně vyšplhat na deseti tisíce korun, a to i přes fakt, že vlastníte starší vůz.
Co tedy dělat při záměně paliva?
Jestliže problém zjistíte hned, v žádném případě auto nestartujte. Raději zavolejte svou asistenční službu nebo někoho, kdo vám auto odtáhne a přepraví do autoservisu. Zde vám z vozu vyčerpají nesprávné palivo a také vyčistí nádrž. Počítejte s tím, že vás to vyjde na nějakou tisícovku.