Jedna z těch opravdu nepříjemných závad je, když se rozbije turbodmychadlo. Tahle ne zrovna levná komponenta je dnes součástí drtivé většiny spalovacích motorů. Jak benzinových, tak naftových.
Co dělat když odejde turbodmychadlo a můžete pokračovat v jízdě?
Články na téma poruchy turbodmychadla:
- Porucha turbodmychadla a můžete pokračovat v jízdě? - právě čtete
- Poruchy turbodmychadel
- Mechanické příčiny problémů turba
- Jak poznat vadné turbo?
Turbodmychadlo má samozřejmě omezenou životnost, ale upřímně si ji majitelé aut často nevědomky zkracují a pak se diví, že je čeká drahá oprava. Tomu, jak lze životnost turba efektivně zkrátit, jsme se věnovali v samostatném článku, dnes se podíváme na to, jak to vypadá, když dojde k nejhoršímu.
Když to klekne
Ve chvíli, kdy se turbodmychadlo porouchá a přestane plnit svoji funkci, to bezpečně poznáte. Vůz ztratí výkon, a to obvykle za doprovodu rozsvícení kontrolky motoru, případě se rovnou aktivuje nouzový režim. Nemusí to být nutně turbo a pokud ano, tak nemusí být definitivně rozbité. Pokud po vypnutí motoru a opětovném nastartování vůz táhne jako předtím, tak je paleta možných závad větší a turbem to asi nebude. Ve chvíli, kdy auto padá do nouzáku až při vytočeném motoru, připadá v úvahu, že nefunguje jen naklápění jeho lopatek nebo regulace turba.
Lepší se nechat odtáhnout
Jestli motor po opětovném startu skoro netáhne, je dost možné, že je turbodmychadlo po smrti. Co v takovém případě dělat? Nejlepší je asi zavolat si odtah a svěřit vůz do péče odbornému servisu. Otázka, jestli lze nouzově dojet do cíle cesty, je ošemetná. Pokud to bude 300 metrů, možná to auto zvládne, ale existuje určité riziko, že motor začne spalovat olej, který bude z rozbitého turba pronikat do sání. Pak už je trochu loterie, co se bude dít dál. Určitě ale zastavte a vypněte motor v případě, že se rozsvítí kontrolka mazání (červená olejnička) nebo začne vůz opravdu hodně kouřit z výfuku.
Koukněte po repasovaném
Dobře, dejme tomu, že závada opravdu byla na turbodmychadle. Co dál? Oprava je samozřejmě nutnost. Problém je s cenou. Když se podíváme na ceny originálních dílů, tak i na starší Octavii prostě nové turbo pod deset tisíc korun neseženete. Spíš se to bude blížit ke dvaceti tisícům, ale jsou auta, kde je to i daleko dražší. Naštěstí ale existuje spousta firem, které tyto nákladné díly repasují a kvalita i životnost je pak srovnatelná s původním turbodmychadlem. Prostě vezmou staré porouchané, vymění, co je třeba, vyváží hřídelku a je to. Obvykle od vás i rádi odkoupí porouchané turbo a cena toho repasovaného se pohybuje od nějakých šesti do devíti tisíc korun.