Češi rádi kupují ojetá auta, do kterých neváhají investovat nemalé peníze. Jenže ojeté auto znamená i jistá rizika. Nikdy nevíte, jak se k vozu choval ten, co ho měl před vámi. Proto se podíváme na to, co je potřeba na ojetině udělat, aby věrně sloužila.
Co udělat a vyměnit na nově koupené ojetině
Články na téma kontrola ojetiny:
- Co se vyplatí zkontrolovat na nově koupené ojetině? - právě čtete
- Jak poznat bourané auto
- Prověření auta před koupí – automatická převodovka
- Vytopené ojetiny – jak je poznat?
- Jak poznat dobrou ojetinu
- Kontrola ojetiny odborníkem – má to smysl?
- Kontrola ojetiny – kolik to vlastně stojí?
Výměna motorového oleje
Nejdražší bývá obvykle motor, respektive jeho opravy. Proto je dobré u něj začít. Uvnitř může kolovat starý olej, který už dávno přišel o své původní vlastnosti. Snad jen při koupi od opravdu dobrého známého, či člena rodiny věřte tvrzení, že "ten olej má najeto pět tisíc". A protože s mazivem do značné míry stojí a padá spolehlivost pohonné jednotky, výměnou co nejdříve po koupi nemůžete nic zkazit. Pohlídejte si ale přesnou specifikaci oleje a opravdu tam lijte jen takový, který doporučuje výrobce. Některé motory provází špatná pověst, protože potřebují hodně specifické mazivo, které jim ale ne každý dopřeje a tihle šetřílci potom nadávají na výrobce, přitom sami mají máslo na hlavě.
Rozvody motoru
Tady se při podcenění servisu pohybujeme na hodně tenkém ledu. Zejména rozvody řemenem mají nastavený servisní interval, který se nevyplatí podceňovat. Ty řetězové vydrží nesrovnatelně více, tedy se bude potřeba případné výměny týkat spíše vozů s vyšším nájezdem. V každém případě si dopředu zjistěte, jaký je interval pro vyhlédnutou ojetinu a pokud už má najeto "přes výměnu", tak je pro jistotu vyměňte, ať vám prodávající tvrdí cokoliv. Je-li na nich vodní pumpa, vyměňte i ji a pozor, některé vozy nemají jen jedny rozvody, ale mají i zvláštní pro pohon například olejového čerpadla. Nebojte se vyměnit je komplet všechny. Na šetření zde není moc prostor, pokud rozvody selžou, bývá oprava hodně, ale opravdu hodně drahá.
Výměna brzdové kapaliny, kontrola brzd
Další doslova životně důležitou komponentou je brzdový systém. Jeho úlohu asi netřeba popisovat. Koneckonců jsou to brzdy, na jejichž správné funkci doslova visí život posádky vozu. Proto v závislosti na stáří vozu zvažte možnost výměny brzdové kapaliny. U roční ojetiny to asi potřeba nebude, ale u pětiletého auta je lepší to udělat. Kdo toto opomene, může se po několikerém sešlápnutí prostředního pedálu dočkat nemilého překvapení.
Vaší péči by se neměl vyhnout ani stav kotoučů a destiček. I stará Felicie si umí sama říct o výměnu, kterou není radno odkládat. Podrobte ale kontrole i stav brzdového vedení, nechte si auto zvednout a podívejte, zdali vůz nedostal nějakou ránu na spodek a jestli je vše čisté a nikde nic neuniká (toto neplatí jen pro vedení brzd, ale pro vůz jako celek).
Chladič a chladící kapalina
Chladicí systém je další důležitá věc, kterou rozhodně podrobte kontrole. Podívejte se na stav chladiče a vedení chladiva, jestli někde neteče a určitě se zaměřte i na samotnou chladicí kapalinu, její čistotu a zejména si nechte v servisu změřit při jaké teplotě už začne zmrzat. Vyhnete se tak nemilému překvapení s příchodem prvních tužších mrazů.
Zápach z klimatizace v autě
Tady už to není zase tak kritické, ale přesto je lepší zkusit i za chladného počasí pustit klimatizaci a zaměřit se na nepříjemný zápach, který se z ní může linout. Dostane-li se vám odéru hodného šatny ve fitku, určitě si ji nechejte vyčistit, majitel, který měl vůz před vámi ji očividně nepoužíval tak jak měl. I pokud žádný zápach necítíte, není u starší ojetiny od věci si nechat celý klimatizační systém překontrolovat, doplnit do chladivo a vyčistit. Pro základní a spíše takovou preventivní desinfekci postačí ta ve spreji.
Palivový filtr, olejový filtr, filtr sání a kabinový filtr
Tento bod souvisí tak nějak se vším. Filtrů je totiž ve voze hodně a některé z nich mají dost zásadní funkci. Palivový filtr se o výměnu přihlásí obvykle sám tím, že motor nemá dostatek výkonu při delší jízdě ve vyšších otáčkách. Olejový filtr měňte při každé výměně maziva, pak tu máme filtr sání, který se vyplatí minimálně zkontrolovat, ale výměnou také nic nezkazíte. Pak tu máme kabinový filtr, přes ten proudí vzduch, který pak posádka dýchá, takže zde se nevyplatí nic podcenit.