Povinné ručení je zákonem dané a každý, kdo chce své vozidlo provozovat, jej musí mít sjednané u pojišťovny. Jeho finální výše je ale pro každého většinou individuální.
Co vše může ovlivnit výši ceny povinného ručení a jeho případné zdražení
Články na téma zdražení povinného ručení:
- Co vše může ovlivnit výši ceny povinného ručení a jeho případné zdražení - právě čtete
- Zdražení povinného ručení bude aktuální i v roce 2023
- Co všechno má vliv na cenu povinného ručení a jak ji snížit?
- Kolik stojí povinné ručení v roce 2023 a proč za něj zase platíme víc?
- Rizikové skupiny řidičů si za povinné ručení připlatí. Proč?
- Kdo zaplatí za povinné ručení nejvíce v roce 2024?
- Zdražila vám pojišťovna povinné ručení? Navýšení nemusíte akceptovat
Pravděpodobnost, že byste při uzavření povinného ručení platili stejně jako váš soused z vedlejší vesnice, je poměrně malá. Cena se určuje na základě parametrů, které pojišťovny zpravidla nazývají segmentačními kritérii. Kritéria se váží k osobě pojistníka příp. provozovatele a samozřejmě k vozidlu a způsobu jeho užívání.
Co tedy ovlivňuje cenu pojištění?
Jedním z nejvýznamnějších segmentačních prvků, kterým můžete cenu podstatně ovlivnit je systém bonus/malus. V databázi škod České kanceláře pojistitelů (ČKP) se shromažďují údaje o škodní historii a době trvání pojištění pojistníků či provozovatelů. Pojišťovny tyto údaje zohledňují ve výpočtu pojistného dle vlastních pravidel, což ovšem znamená, že z důvodů soutěžního práva není na trhu praktikována jednotná výše bonusu nebo malusu. Nicméně obecně platí, kdo má dostatečnou historii bez zaviněných pojistných událostí, může dosáhnout na výraznou slevu dosahující i 50 či dokonce více procent. A naopak, velcí hříšníci mohou dosáhnout na takový malus, že se pojistné může zvyšovat i vícenásobně.
Regionalita
Dalším významným prvkem je tzv. „regionalita“, tedy místo, kde má pojistník či provozovatel trvalou adresu (PSČ). Jedná se o sociálně demografické hledisko, které je odrazem příjmové hladiny obyvatel na venkově či městech nebo oblasti nákladů na opravy, kdy na venkově bývají opravárenské sazby nižší než ve městech. Je statisticky dokázáno, že lidé na venkově mají podstatně nižší roční km průběh a tím i menší počet škod, než lidé z měst, kteří jezdí více do zaměstnání, na výlety, na venkov např. za rodiči, ale i do zahraničí. Navíc spáchané škody v zahraničí zejména v západní Evropě dosahují mnohem větších hodnot, než je tomu např. v tuzemsku.
Neplaťte za povinné ručení víc, než musíte! Díky exkluzivní spolupráci pojišťovny Allianz a Portálu řidiče můžete získat luxusní slevu až 21 % na zákonné pojištění!
Obecně tedy platí, venkovští řidiči mají na základě uvedeného nižší cenový koeficient, ale i u nich se to může od jednotlivých pojišťoven a PSČ lišit. Důležitým faktorem je věk. Statistiky potvrzují, že mladí začínající řidiči spáchají podstatně více pojistných událostí – proto mají významně vyšší sazbový koeficient, který se s přibývajícím věkem snižuje. Rozdíly panují i mezi fyzickými osobami a podnikateli či právnickými osobami. I zde platí, že podnikatelé či řidiči právnických osob jezdí výrazně více, proto i oni mívají vyšší koeficient než fyzické osoby.
Parametry vozidla
Co se týká parametrů o vozidle, tak zde pojišťovnu nejvíce zajímá zdvihový objem a výkon motoru, u užitkových a nákladních vozidel i hmotnost vozidla. Některé pojišťovny budou chtít vědět stáří vozu nebo kilometrový nájezd. Je nutné také uvést důvod provozu vozidla – např. autopůjčovny mívají vyšší počty nehod z důvodů jak vyššího km nájezdu, tak i množství střídajících řidičů.
Příspěvky pojišťoven
V neposlední řadě cenu ovlivňují i příspěvky pojišťoven v úrovni řádu jednotek procent do solidárních systémů Garančního fondu ČKP pro škody způsobné nepojištěnými nebo nezjištěnými viníky a fondu zábrany škod pro potřeby záchranného integrovaného systému (např. Hasiči) či tvorbu preventivních dopravních projektů.
Pokud nechcete např. z důvodů stáří vozidla investovat do plnohodnotného havarijního pojištění, můžete využít stále populárnější nabídky různých, cenově výhodnějších, havarijních připojištění. K nejvíce využívaným patří připojištění skel nebo asistenčních služeb.
Společně s jedničkou na našem trhu jsme pro naše klienty vyjednali exkluzivní slevu ve výši až 21 % na komplexní balíčky autopojištění. Výše pojistného se odvíjí od počtu najetých kilometrů, takže platíte jen za to, co doopravdy projezdíte.
Chci výhodné havarijní pojištění
Frekvence splácení a inflace
Na konečnou výši ceny mívá vliv i frekvence splácení, obvykle je výhodnější to roční. A bohužel v současné době cena pojištění poroste vzhledem k inflaci, kterou zejména v poslední době ovlivňují rostoucí ceny oprav, náhradních dílů anebo újem na zdraví, které mohou dosahovat astronomických hodnot v řádech desítek milionů korun.
Pojišťovny musí ze zákona kalkulovat pojistné tak, aby zabezpečily trvalou postačitelnost svých závazků. Proto jsme svědky zdražování i u stávajících smluv. Je dobré, že vy s tím nemusíte souhlasit, pak můžete smlouvu v zákonné lhůtě vypovědět a poohlédnout se po jiné pojišťovně.
Rada na závěr
Co je důležité? Nikdy se nerozhodujte v případě zákonného pojištění podle ceny. Nejnižší cena, na kterou láká řada srovnávačů, může zpravidla znamenat jediné, ty nejnižší limity plnění. To vás může překvapit v momentě, kdy něco způsobíte a budete muset něco podstatného doplácet ze svého. Před uzavřením pojištění si vždy pročtěte smlouvy, vždy se raději řádně zeptejte a nepodepisujte nic, s čím nesouhlasíte.
Zdroj médií: Depositphotos.