Podle barvy toho, co jde autu z výfuku se dá poznat, že je něco špatně. V případě černého dýmu to není zase tak hrozné a nemusí jít o kritickou závadu, jejíž řešení by bylo extrémně drahé.
Co znamená černý kouř z výfuku auta? Může to být banalita
Články na téma závady vozidel:
- Co znamená černý kouř z výfuku auta? Může to být banalita - právě čtete
- Bílý kouř z výfuku auta - jaké jsou příčiny?
- Modrý kouř z výfuku: Co ho způsobuje?
- Černý kouř z výfuku
- Prasklý klínový řemen
- Odvětrání klikové skříně musí být prvotřídní, jinak přijde zásadní porucha
Ideální samozřejmě je, zejména u novějších vozů, když není ani poznat, že z výfuku něco vychází. Každopádně, pokud u jakéhokoliv auta vychází z výfuku jasně černý kouř, může to ukazovat na více problémů.
Moc bohatá směs
Obvykle je příčina černého kouře z výfuku u vznětových motorů příliš bohatá směs. Tedy poměr rozprášeného paliva a vzduchu není takový, jaký by měl být a vzduchu je na dávku paliva moc málo. Nafta pak ve válci dokonale neshoří.
Koncovky výfuků v online nabídkách e-shopů
Závada za pár stovek
Přesná příčina bude záležet z velké části na tom, jak velké máte štěstí. Tou nejlevnější je asi zanesený vzduchový filtr. Výměna vyjde na pár stovek a práce je to na čtvrt hodinky. Černý kouř by měl zmizet a dost možná pocítíte, že auto tak nějak ožilo. Odezva na plynový pedál se zlepší, stejně tak i spotřeba. Motor se zkrátka nebude tolik dusit. Ještě dodáme, že tuto opravu byste měli s manuálem k vozu zvládnout i v domácích podmínkách.
Možná i turbo
Z těch vážnějších závad můžeme jmenovat regulaci turbodmychadla. To, když nedodává tolik vzduchu, kolik má a kolik řídící jednotka očekává, může zapříčinit právě viditelně černý kouř z výfuku. V tomto případě doporučujeme spíš návštěvu autoservisu pro bližší určení a potvrzení závady. V každém případě, pokud se bude měnit celé turbo, cena vás asi nepotěší. Jen repasované turbodmychadlo vyjde na 7-15 tisíc korun.
Také čtěte
Netečou vstřiky?
Další možnou závadou, která moc nepotěší, jsou vstřikovače. I jeden vadný vstřik, který teče, tedy propouští víc nafty než má, může způsobovat příliš bohatou směs. Tady je to opět spíše na zásah servisu, ale leccos mohou napovědět i další symptomy, jako třeba postupně se horšící starty vozu. Je nám jasné, že už vám v hlavě svítí varovná kontrolka a chcete se zeptat na cenu. Ta se určuje u vadných vstřikovačů takhle obecně popravdě dost špatně. V případě závady jednoho je možné, že se vejdete do pěti tisíc korun, ale pokud jsou na odchodu všechny, tak se může u některých aut částka vyšplhat i přes 50 tisíc.
Z dalších možných problémů mohou být na vině třeba i nejrůznější snímače, případně váha vzduchu. Zkrátka cokoliv, co nějakým způsobem ovlivňuje vstřikovanou dávku paliva. Pokud se tedy s černým kouřem z výfuku u naftového motoru setkáte, jako první doporučujeme kontrolu stavu vzduchového filtru.