Jednou z těch pro mnohé záhadných kontrolek, je ESP. Ta může svítit nebo blikat, přičemž obojí má svůj význam.
Co znamená, když svítí ESP kontrolka?
Články na téma kontrolky na palubní desce:
Co je ESP?
Zkratka ESP (Electronic Stability Program) označuje systém, který má za úkol zvýšit bezpečnost jízdy. Má za úkol zabránit smyku, respektive ho pokud možno co nejvíc oddálit, protože v určitém bodě zkrátka už fyzikální limity dál posouvat nejde a ke smyku dojde. Řídící jednotka si bere data z čidel ABS, natočení volantu a snímače zrychlení, snímače polohy pedálu plynu, teploměru, stěračů a podobně. Z toho je schopna plus mínus spočítat, jak rychle by se kola měla otáčet, jaké by mělo být dostředivé zrychlení, rychlost a podobně. Když jí nesedí realita s tím, co by se mělo dít, začne situaci aktivně řešit.
První, co systém ESP udělá, je omezení výkonu motoru, aby se situace nemohla dál zhoršovat. V tom samém okamžiku také začne přibrzďovat jednotlivá kola a tím zabrání tomu, aby se auto točilo kolem své vertikální osy víc, než jak chce řidič. Aktivovat se mohou i některé další systémy, třeba pohon všech kol, ABS a další funkce. Ve chvíli, kdy je situace vyřešena, ESP i ostatní asistenti se vypínají a jízda pokračuje. Samotný zásah systému může probíhat několik desetin sekundy, ale třeba i v řádu jednotek sekund, záleží na tom, jak moc špatná situace je. Ve chvíli, kdy je systém v činnosti, bliká příslušná kontrolka, případně svítí.
Co když svítí kontrolka ESP?
Horší je, když kontrolka ESP v autě svítí, a to trvale. Zde je hned několik možností. Tou první je, že systém ESP byl uživatelem vypnut pomocí tlačítka. To je třeba podržet několik sekund, ale pro opětovnou aktivaci stačí krátké stisknutí. Další možností je, že se porouchal jeden ze systémů, na kterých je ESP závislé a bere si z nich data, například snímač zrychlení. Pro bližší určení toho, co se systému nelíbí, je třeba napíchnout auto na diagnostiku. O něco přesněji lze usuzovat, pokud proběhne současně rozsvícení kontrolky ESP a kontrolky ABS. To značí, že oba tyto systémy jsou mimo hru, takže s nejvyšší pravděpodobností bude vadný snímač ABS, případně kroužek na ložisku. Než začnete sundávat kolo, určitě se ale ještě podívejte, jestli neshořela příslušná pojistka. Eventuálně můžete zkusit pojistku vyndat a dát zase zpět.