Jedno z nejlevnějších aut na trhu bylo v první generaci doslova synonymem pro lacinost. Design byl takový, aby splnil požadavky na co nejnižší cenu, zpracování zrovna tak. Trojka už je trochu jiná liga a podobně velkou konkurenci si v nemálo ohledech maže na chleba. Vyzkoušeli jsme ji na cestě do polského Gdaňsku a zde jsou poznatky:
Dacia Sandero Stepway na cestě do Polska
Články na téma Dacií Sandero do Polska:
- Do polského Gdaňsku Dacií Sandero za 1487 korun (1. díl)
- Do polského Gdaňsku Dacií Sandero za 1487 korun (2. díl)
- Do polského Gdaňsku a zpět Dacií Sandero za 3506 korun (3. díl)
- Cesta do Gdaňsku Dacií Sandero - právě čtete
Za dva dny jsem s Dacií Sandero ujel 1475 kilometrů, což je porce, po které už lze leccos zhodnotit. Základním problémem většiny testů je totiž fakt, že se s autem v průběhu jednoho týdne těžko dostanete na delší cestu. Je fajn najezdit třeba každý den sto kilometrů, ale spousta věcí se projeví až po pár hodinách jízdy.
Největší problém Dacie Sandero
Začnu negativně a postěžuji si. Sandero mi vyhovovalo v mnoha směrech a vůz nemá žádný zásadní problém. Jenže po pár hodinách se přeci jenom jeden neduh projevil, a to absence bederní opěrky. Když jedu do města na nákup, je mi to jedno. 50 kilometrů posedím na jakékoliv sesli, ale když se vypravím přes kus Evropy, potřebuju mít dobře podepřená záda. Trochu nechápu, proč EU nařizuje výrobcům aut kde co, ale neudělá povinný tento elementární prvek. Na výsledné ceně by se to projevilo minimálně, ale na kondici zad řidičů by se to podepsalo významně. Nebylo to zase takové drama a jednou za rok to přežiju, prostě jsem si musel jen čas od času zastavit, udělat pár kroků a protáhnout se.
Tříhrnek jede pěkně
Objem jednoho litru a tři válce nejsou problém, tedy pokud jedete v jednom člověku. Naopak na dálnici jsem neměl problém s předjížděním a držel jsem tempo na hranici maximální rychlosti i v kopcích. 110 koní bude stačit i skromnější rodince, je však třeba počítat s tím, že při plném obsazení bude dynamika znatelně nižší (ale pořád dostatečná), jak jsem si vyzkoušel na českých silnicích. A ano, o trochu poroste spotřeba, a to na zhruba 7 litrů. Mimochodem, cesta do Polska, kdy jsem na spotřebu tak nějak kašlal a jel spíš způsobem, abych dojel do cíle co nejdříve, ukázala průměr 6,2 litrů na sto. Na to, že naprostá většina trasy vedla po dálnicích, to není špatný výkon.
Kalkulačka cestovního pojištění
Za ten držák díky!
Dacia Sandero Stepway, kterou jsme měli v redakci na test, uměla sice Apple CarPlay, ale taky měla vychytávku v podobě držáku na telefon. Prostě jen vedle centrálního displeje je takový bytelný držáček, do kterého se dá uchytit telefon. A nejen to, hned pod ním je i USB port, takže lze telefon zároveň i nabíjet a mít ho propojený s infotainmentem. Oceňuji toto řešení a připadá mi to lepší než věčně nefungující bezdrátové nabíječky kdesi v útrobách centrálního tunelu.
Jak se tedy s autem cestuje?
Až na zmíněnou absenci bederní opěrky nemohu mít stížnosti. Možná citlivější jedinci, podobně jako já, nenechají klimatizaci v automatickém režimu, ve kterém mi připadala až příliš snaživá a budou její výkon snižovat. Na druhou stranu je pravda, že na rozdíl od spousty i dražších aut, si děti na zadních sedadlech nestěžovaly, že by jim bylo příliš teplo. Ona totiž spousta automobilek myslí především na přední řadu sedadel, jak se dostane efektivně vzduch dozadu, nad tím už tolik nepřemýšlejí.
Fajn je i podvozek, který není lacině tvrdý a nepoddajný, naopak si někdo dal s jeho naladěním očividně dost práce a funguje tedy tak, jak podvozky fungovat mají. V zatáčkách se sice auto nebojí naklonit, ale jinak oblouk vykrouží přesvědčivě a nenechá se rozhodit nerovnostmi. Na dálnici si i ve vyšších rychlostech zachovává jistotu, ačkoliv je pravda, že polské dálnice mají povrch perfektní.
Závěrem
Kdybych jezdil dálky každý den, asi bych si pro sandero nešel, nicméně klidně i jako první auto do rodiny bych ho bral. Dacia se v průběhu let naučila ceny osekávat způsobem, se kterým absolutně nemám problém. Navenek to vidět není a ta auta v ničem nezaostávají za konkurencí. Jasně, nemají prémiové plasty v interiéru a parkovací kamera má rozlišení jako moje stará webka z roku 2009. Vadí to? Mně ne a pravděpodobně to nebude vadit ani většině prakticky uvažujících lidí, pro které je produkce „naší“ domácí automobilky už příliš drahá.
Online kalkulačka havarijního pojištění
Zdroj médií: Jakub Mokříš.