U novějších aut se naši čtenáři opakovaně setkávají s problémem, který se nazývá „chytré dobíjení autobaterie“. Starší vozy to nedělaly, u těch, které už musely hodně redukovat emise (Euro 5, Euro 6 a novější) se lze setkat s tím, že akumulátor vydrží třeba jenom tři roky. Proč?
Dobíjení autobaterie v autě ji znatelně opotřebovává

Články na téma dobíjení autobaterie:
- Dobíjení baterie za provozu
- Dobíjení autobaterie bez odpojení
- Startovací zdroj s powerbankou
- Nová autobaterie potřebuje především pravidelné dobíjení
- Dobíjení autobaterie bez odpojení
- Dobíjení baterie v autě, které je provozované denně
- Dobíjení v moderních autech ničí baterie
- Dobíjení autobaterie před zimou
- Dobíjení autobaterie za jízdy ji ničí - právě čtete
Dobíjení autobaterie v autě
Tradiční alternátory zvládly udržet akumulátor v solidní kondici třeba sedm let. Autobaterie pak sloužila ještě třeba další tři roky, pokud vozidlo nebylo provozované na krátkých trasách nebo jeho majitel jednou za čas připojil externí nabíječku. Dobíjení probíhalo konstantně napětím v rozpětí 13,8 až 14,4 voltu, každá automobilka to měla trochu jinak. Nicméně u všech aut jste se mohli spolehnout, že nabíjení za jízdy probíhá neustále. Tlak na snižování emisí přinesl i snahu snížit zátěž motoru. Jednou ze stálých zátěží byl i alternátor, takže přišla myšlenka jej prostě v případě potřeby odpojovat.
Inteligentní dobíjení autobaterie
Chytré alternátory mění výstupní napětí podle stavu nabití baterie a požadavků vozidla. Při akceleraci může alternátor snížit výkon dobíjení nebo jej i zcela zastavit, aby minimalizoval zátěž motoru a zlepšil spotřebu paliva. Tomu šla naproti i autobaterie, která musí být minimálně EFB, obvykle však AGM. Je tedy odolnější, protože běžný akumulátor by takové zacházení zvládl třeba jenom rok nebo dva. Zejména AGM autobaterie jsou i výrazně dražší.
- Mohlo by vás zajímat: Inteligentní nabíječka autobaterií
Dobíjení autobaterie za jízdy
Běžně tedy dobíjení vůz přerušuje, a to klidně na jednotky minut, kdy veškeré elektrické spotřebiče ve vozidle živí autobaterie. Při zpomalování nebo jízdě setrvačností se zařazeným převodem alternátor zvyšuje výstupní napětí, aby rychle dobil baterii využitím rekuperace energie.
Funguje to tak, že řídicí jednotka posílá signál k regulaci proudu dodávaného do rotorového obvodu alternátoru. Tím je upravována síla magnetického pole, a tedy i výstupní napětí a proud, který alternátor dodává. Samozřejmě, že to má vliv i na to, jak velký klade alternátor odpor spalovacímu motoru. Spalovák tento odpor musí překonat, což si vynutí zvýšení dávky palivové směsi.
Zároveň řídící jednotka ví, jaké je napětí autobaterie a tento monitoring probíhá neustále, po celou dobu jízdy. Pakliže po startu napětí dramaticky poklesne, může řídicí jednotka reagovat tím, že i na volnoběh zapojí alternátor naplno, aby akumulátor co nejrychleji dobila. Reálně totiž hrozí, že třeba po dvou třech opakovaných startech by se napětí dostalo tak nízko, že další start by nebyl možný.
Systém ale musí brát ohledy i na elektrické systémy vozidla. To znamená nejen třeba autorádio, ale i systémy s vysokým odběrem, jako vyhřívání skel, volantu nebo sedadel, případně pomocný topný element (ten sám má odběr klidně 1000 W až 2000 W). Tyto systémy mají prioritu, a to z jednoduchého důvodu. Uživatel by totiž asi byl docela zmatený z toho, že mu někdy vyhřívání volantu funguje a jindy ne, protože není dostatečně nabitá autobaterie.
Sem tam dostane autobaterie energii „zdarma“ (s trochou nadsázky). To jsou situace, kdy auto jede z kopce se zařazenou rychlostí a brzdí motorem. V takovou chvíli pere alternátor do akumulátoru plné napětí, klidně 15 voltů. Dobře s tím pracují třeba škodovky, které mají automatickou převodovku DSG. Skříň vyřazuje z kopce jenom při jízdě v režimu Eco, a to ještě ne vždy (právě kvůli autobaterii). U manuálních převodovek je situace horší, protože tam na řazení nemá řídicí jednotka vliv.
Výsledkem je, že autobaterie je prakticky neustále někde mezi zhruba polovičním nabitím a vybitím. Jen málokdy se dostane na řekněme 80 % stavu nabití. Ano, moderní AGM akumulátory si toho nechají líbit hodně, ale i ty ohrožuje sulfatace a trvale nízké napětí jim nedělá dobře. Není tedy divu, že jejich životnost je třeba jenom tři roky, ačkoliv při správném zacházení by měly potenciál vydržet víc než klasická autobaterie s tekutým elektrolytem.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?
Diskuze (11)
Netušil jsem, že "síla magnetického pole" motoru/generátoru má schopnost ovlivňovat jejich "mechanický odpor".
Ještě bych pochopil připojování alternátoru k motoru třeba jako klima kompresoru.