Dobíjení autobaterie v autě ji znatelně opotřebovává

1. 3. 2025 3 min. čtení diskuze (11) Tipy a rady Rádce motoristy Péče o baterii Jak dobít baterii Nabíjení ve vozidle Externí nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

U novějších aut se naši čtenáři opakovaně setkávají s problémem, který se nazývá „chytré dobíjení autobaterie“. Starší vozy to nedělaly, u těch, které už musely hodně redukovat emise (Euro 5, Euro 6 a novější) se lze setkat s tím, že akumulátor vydrží třeba jenom tři roky. Proč?

Dobíjení autobaterie v autě ji znatelně opotřebovává

Dobíjení autobaterie v autě

Tradiční alternátory zvládly udržet akumulátor v solidní kondici třeba sedm let. Autobaterie pak sloužila ještě třeba další tři roky, pokud vozidlo nebylo provozované na krátkých trasách nebo jeho majitel jednou za čas připojil externí nabíječku. Dobíjení probíhalo konstantně napětím v rozpětí 13,8 až 14,4 voltu, každá automobilka to měla trochu jinak. Nicméně u všech aut jste se mohli spolehnout, že nabíjení za jízdy probíhá neustále. Tlak na snižování emisí přinesl i snahu snížit zátěž motoru. Jednou ze stálých zátěží byl i alternátor, takže přišla myšlenka jej prostě v případě potřeby odpojovat.

Inteligentní dobíjení autobaterie

Chytré alternátory mění výstupní napětí podle stavu nabití baterie a požadavků vozidla. Při akceleraci může alternátor snížit výkon dobíjení nebo jej i zcela zastavit, aby minimalizoval zátěž motoru a zlepšil spotřebu paliva. Tomu šla naproti i autobaterie, která musí být minimálně EFB, obvykle však AGM. Je tedy odolnější, protože běžný akumulátor by takové zacházení zvládl třeba jenom rok nebo dva. Zejména AGM autobaterie jsou i výrazně dražší.

Nejprodávanější nabíječky baterií

Dobíjení autobaterie za jízdy

Běžně tedy dobíjení vůz přerušuje, a to klidně na jednotky minut, kdy veškeré elektrické spotřebiče ve vozidle živí autobaterie. Při zpomalování nebo jízdě setrvačností se zařazeným převodem alternátor zvyšuje výstupní napětí, aby rychle dobil baterii využitím rekuperace energie.

Funguje to tak, že řídicí jednotka posílá signál k regulaci proudu dodávaného do rotorového obvodu alternátoru. Tím je upravována síla magnetického pole, a tedy i výstupní napětí a proud, který alternátor dodává. Samozřejmě, že to má vliv i na to, jak velký klade alternátor odpor spalovacímu motoru. Spalovák tento odpor musí překonat, což si vynutí zvýšení dávky palivové směsi.

Zároveň řídící jednotka ví, jaké je napětí autobaterie a tento monitoring probíhá neustále, po celou dobu jízdy. Pakliže po startu napětí dramaticky poklesne, může řídicí jednotka reagovat tím, že i na volnoběh zapojí alternátor naplno, aby akumulátor co nejrychleji dobila. Reálně totiž hrozí, že třeba po dvou třech opakovaných startech by se napětí dostalo tak nízko, že další start by nebyl možný.

Systém ale musí brát ohledy i na elektrické systémy vozidla. To znamená nejen třeba autorádio, ale i systémy s vysokým odběrem, jako vyhřívání skel, volantu nebo sedadel, případně pomocný topný element (ten sám má odběr klidně 1000 W až 2000 W). Tyto systémy mají prioritu, a to z jednoduchého důvodu. Uživatel by totiž asi byl docela zmatený z toho, že mu někdy vyhřívání volantu funguje a jindy ne, protože není dostatečně nabitá autobaterie.

Sem tam dostane autobaterie energii „zdarma“ (s trochou nadsázky). To jsou situace, kdy auto jede z kopce se zařazenou rychlostí a brzdí motorem. V takovou chvíli pere alternátor do akumulátoru plné napětí, klidně 15 voltů. Dobře s tím pracují třeba škodovky, které mají automatickou převodovku DSG. Skříň vyřazuje z kopce jenom při jízdě v režimu Eco, a to ještě ne vždy (právě kvůli autobaterii). U manuálních převodovek je situace horší, protože tam na řazení nemá řídicí jednotka vliv.

Výsledkem je, že autobaterie je prakticky neustále někde mezi zhruba polovičním nabitím a vybitím. Jen málokdy se dostane na řekněme 80 % stavu nabití. Ano, moderní AGM akumulátory si toho nechají líbit hodně, ale i ty ohrožuje sulfatace a trvale nízké napětí jim nedělá dobře. Není tedy divu, že jejich životnost je třeba jenom tři roky, ačkoliv při správném zacházení by měly potenciál vydržet víc než klasická autobaterie s tekutým elektrolytem.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained, autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?

Banner 1 345
15 %
Bosch 1 334
14 %
Exide 2 120
23 %
Varta 3 108
34 %
Yuasa 807
9 %
Jiná 544
6 %
Tomáš, 2. 3. 2025 18:57, reagovat
"Tím je upravována síla magnetického pole...samozřejmě, že to má vliv i na to, jak velký klade alternátor odpor spalovacímu motoru."
Netušil jsem, že "síla magnetického pole" motoru/generátoru má schopnost ovlivňovat jejich "mechanický odpor".
Ještě bych pochopil připojování alternátoru k motoru třeba jako klima kompresoru.
Luděk Thůma, 2. 3. 2025 10:31, reagovat
U Suzuki SX4 r.v 2010 baterie 9let,teď mám Korando 2,5 roku a zatím dobrý
Otakar, 2. 3. 2025 10:16, reagovat
U dvou mých posledních aut, Duster a Suzuki, stačilo vyřadit denní svícení a svítit trvale nočním. Stačilo přelepit čidlo na palubce černou páskou. Nabíjení pak probíhá ve starém režimu na cílové napětí 14,4V trvale - ověřeno měřením. V servisu se divili, že akumulátor po 4 letech je v téměř 100% stavu.
Zdenda Svoboda, 2. 3. 2025 7:02, reagovat
Já jsem si koupil nového VW Golfa 1,4 tsi cxsa v roce 2015 a do dneška tam mám původní originál baterii EFB. Důvod je ten, že čtu rady skutečných profesionálů a ne : blábolistů, kecálistů, žanilů, plkálistů atd. Baterii dobíjím 2x v zimě a 2x v létě každý rok !!!! V pátek přijedu z práce vyndám baterii a nechám jí doma v bytě do neděle. V neděli ráno ji připojím k profi nabíječce(né nějakému šitu z lídlu a kauflandu... !!!! ) a nabijím celou neděli. Za cca5 hodin je nabito a šup do auta. Mám jí už 10 let a Naprosto v Pohodě !!
K69, 2. 3. 2025 10:13, reagovat
Už poměrně dost dlouho není vhodné z auta baterií odporovat. Když pominu, že u některých autorádií musíte znovu zadat kód, tak hlavně přijdete o adaptační hodnoty ŘJ. Takže rozhodně rozhodně nedoporučuju.
Pavel Marada, 3. 3. 2025 9:58, reagovat
To mi přijde jednodušší startovat klikou. Že by tam baterii nedávali vůbec. Když ji moderní auto nedokáže nabíjet. Pokrok nezastavíš...
Rob Ken, 1. 3. 2025 21:52, reagovat
Jestliže naměříte v autě na baterii 18V, jak píše pan autor článku, tak bych dal auto okamžitě do servisu (tedy jestli nemáte vadný voltmetr) a jestli nechcete, aby jste baterii vyvařili, nebo aby vám explodovala. Nejběžnější dobíjecí napětí v autech bývá 14,0V - 14,4? U některých aut je jen 13,5V a u jiných až 15,0V. Olověné baterie snesou krátkodobě nabíjení na nabíječce nízkým proudem přes 16V (ale to už baterie intenzivně plynuje), ale 18V je hrubé přebíjení na které nejsou olověné baterie stavěny!!!
Jakub Mokříš, 2. 3. 2025 21:41, reagovat
Omluva, máte pravdu, opraveno. Díky, autor!

Podobné články