Dlouho očekávané auto, které nejen svým vzhledem vyčnívá z davu, je konečně tady. Nabízí širokou škálu motorizací a nových technologií. Každý, kdo se chce cítit výjimečně, má nyní možnost právě s novou DS 4.
DS 4 vstupuje na český trh
Automobilová značka DS Automobiles uvádí tento rok na trh svůj čtvrtý model. Segment C se tak lehce otřásl v základech, protože tohle auto rozhodně není nic obyčejného, co běžně potkáváme na českých silnicích. Je to něco nového, něco dekadentního, něco specifického. Tento vůz si zamilují především výjimečné osobnosti, které se chtějí odlišit od všedních strojů.
Nevšední exteriér zaujme na první pohled
DS 4 si nelze zaměnit s jinými vozy, protože má prostě unikátní vzhled. Maska nově získala jiný světelný podpis. Světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision a kombinují matrixová a směrová světla. Ty ještě doplňují denní světla (LED diody). Dalším typickým prvkem vozů DS jsou tzv. wings, které spojují světla s maskou chladiče. Podle verze se skládají z dvoudílné struktury s motivy hrotů diamantů, které následně přechází v 3D strukturu.
Z boku lze, pokud zvolíte ještě správnou barvu, vidět výrazné prolisy a ostré linie, které dodávají autu šmrnc a člověk se hned zamyslí nad tím, jestli auto není spíše poslem z budoucnosti. Nechybí ani zapuštěné kliky do dveří. Při zaměření se na C sloupek, naleznete na černém povrchu logo značky - což je mimo jiné novým prvkem.
Zadní část tvoří rovněž impozantní architektura. Všimnout si tak můžete nové generace světelného podpisu s motivem postupně vystupujících laserem vypálených šupin. Světla pak propojuje jednolitá buď chromová nebo černá lišta, opět dle verze auta.
Ladný interiér s pozvánkou do vyšší společnosti
Po usednutí za volant si téměř okamžitě zvyknete na ergonomii palubní desky. Rovněž si můžete všimnout hned několika inovací oproti jiným modelům značky. Nové je například uspořádání ovladačů, které se nyní nachází ve třech zónách. Ta první je ve středu palubní desky. Zde si povšimněte lišty ve tvaru šavle, kde se nachází ovladače pro klimatizaci a neméně zajímavě schované výdechy klimatizace, které jsou do prostoru zapuštěny a vytváří tak dojem neviditelnosti (DS Air).
Druhý prostor je na dveřích, které okupují ovladače pro manipulaci s okny (u jiných modelů jsou kolem řadící páky). Poslední oblastí je středová konzole, zde se nachází kompaktní ovladač automatické převodovky a také DS E-Toggle. Opět si lze vybírat z několika úrovní výbavy, kdy se každá liší svým specifickým zpracováním. Je tedy na vás, jak moc si chcete dopřávat luxusu nebo sportovnosti.
Nakonec i sedadla se dočkala inovace a to tím, že byla komplet vyměněna a vývojově posunuta na vyšší úroveň. Disponují dobrým bočím vedení a navíc jsou obaleny pěnou s vysokou hustotou, která je zárukou pohodlí.
Pár zajímavostí na víc
DS 4 stojí na platformě EMP2, ale my už víme, že čistě elektrická verze bude na úplně nové zdokonalené platformě, než mají ostatní vozy. Nicméně na tuto verzi si ještě nějaký pátek budete muset počkat. Výrobce ale slibuje, že elektromobil bude umět urazit až 700 kilometrů na jedno nabití a to už je dost hezké číslo.
Vůz je celý nabitý novými technologiemi, mezi které patří například DS Iris systém, což je umělá inteligence sloužící jako osobní asistent. Zatím je schopný komunikovat v cizích jazycích, ale již se pracuje na aktualizaci s češtinou. Mezi nové technologie patří také ty týkající se bezpečnosti a nebo fungování systému, o nichž si blíže povíme, až budeme mít auto na test.
Auto uspokojí i náročnou klientelu, která hledí zejména na prostor v zavazadelníků. Ten totiž nabídne 430 litrů, což je dobrý nadprůměr. Každý kdo tahá s sebou spoustu kufrů, nebude tak muset přemýšlet o tom, který a koho nechá doma. Páté dveře jsou už elektricky ovládané a dají se otevřít několik způsoby.
Motorizace jsou opravdu rozmanité. Plug-in hybridní verze nabídne čtyřválcový motor PureTech o výkonu 180 koní a elektromotor o výkonu 110 koní, přičemž baterie má celkovou kapacitu 12,4 kWh, podle WLPT může ujet až 55 kilometrů čistě na elektřinu. V nabídce je také benzínová verze PureTech o výkonu 130, 180 nebo 225 koní a dieselová verze BlueHDi o výkonu 130 koní. Všechny modely fungují s osmistupňovou automatickou převodovkou. Za dva roky přibude do portfolia značky ještě 100% elektrická DS 4.
První dojmy z krátké jízdy
Zúčastnila jsem se i krátkých testovacích jízd a musím konstatovat, že mě auto velmi překvapilo. Jako první jsem vyzkoušela plug-in hybridní verzi (na fotografiích červená) a oproti tomu pak motorizačně slabší 1.2 PureTech. Abych se přiznala spíše tíhnu k té spalovací verzi, která ještě ke všemu byla oděna do zlaté barvy a krásně tak vynikly všechny detaily a prolisy. Auto cílí sice spíše na mužskou klientelu, ale myslím si, že by se tohoto auta nemusela bát žádná žena. Mně osobně by se v garáži líbilo. Jízdně to bylo fajn, ale samozřejmě auta jsme testovali zhruba 30 minut a za tu dobu se toho moc vyvodit nedá.
Nicméně musím se krátce ještě vyjádřit k architektuře interiéru. Z jiných modelů DS jsem zvyklá, že se okna ovládají ve středovém poli, jenže tady je to na vyšší úrovni bočních dveří a pro mě jako dlouho rukou je to krapet nepraktické a k ovládání se rukou dostávám dosti krkolomně. Na druhou stranu tuto oblast příliš často nepoužívám a člověk si asi na tyto novoty po čase zvykne.
Jinak mě výrazně překvapila odezva na pokyny v infotainmentu, která byla na poměry vozů z koncernu Stellantis hodně rychlá a netrhaná. Překvapená jsem byla i z rozlišení zadní kamery, které je více než dobré. Nový touchpad sloužící pro krátké intervence se mi líbí a je to zajímavý prvek, který interiér hezky posouvá na vyšší úroveň.
Bližší a záživnější čtení vám přineseme, jakmile vůz v redakci otestujeme a vyzkoušíme vše, čím se nová DS 4 prezentuje. Už teď je ale jasné, že to bude zase jeden z těch specifičtějších testů, které možná neosloví takovou část čtenářů. Na druhou stranu výjimečná auta jsou tu pro výjimečné lidi. Tak co, patříte mezi ně?
Zdroj médií: Michaela Rubešová.