Ventil EGR je skvělá věc z hlediska emisního. Bohužel jeho fungování s sebou nese i určitá rizika. Někteří řidiči se tedy uchylují k jeho zaslepení. Jak na to a je to vůbec bezpečné?
EGR ventil a jeho zaslepení
Články na téma EGR ventil:
- Zaslepení EGR ventilu - co se může stát a jak na to?
- EGR ventil - co to je a jak se vyhnout problémům
- Proč zlobí EGR ventil a co tam vlastně dělá?
- Problémy EGR ventilu
- Zaslepení EGR ventilu – pomůže to? - právě čtete
K čemu slouží EGR?
Pakliže spalujeme chudou směs, probíhá spalování za vyšších teplot, než v případě směsi optimální. K tomu dochází skoro vždy při částečném zatížení motoru, například při jízdě ustálenou rychlostí na vyšší převodový stupeň. Problém je, že při spalování chudé směsi se tvoří oxidy dusíku, tedy ty známé „NOxy“. Vznikají právě za vysokých teplot spalování, takže abychom jim v tom zabránili, musíme teplotu snížit. Udělat to můžeme buď obohacením směsi, nebo právě pomocí EGR ventilu.
EGR ventil přepouští určitý objem výfukových plynů zpět do sání. Sníží se tím přebytek kyslíku v palivové směsi a sníží se teplota jejího hoření. Výrazně to omezí tvorbu oxidů dusíku. Ekologové jásají, řidiči je to jedno, dokud z toho nekoukají problémy. A ty časem přijdou, protože výfukové plyny obsahují krom jiného i saze, které se rády uchytí na kovových površích. Zaneřádí sání, ale především EGR samotný. Jelikož je to řízený ventil, přestane klapka dovírat do krajní polohy, časem to řídící jednotku přestane bavit a vyhodnotí to jako chybu. EGR pak je nutné vyčistit, nebo dokonce vyměnit, což není legrácka za pár stokorun.
Jak se problémů s EGR zbavit
Chytré hlavy došly k logickému závěru, že nejlepším způsobem, jak se zbavit celé záležitosti s EGRem je, prostě ho zaslepit. On si bude dál dělat, co potřebuje, bude si otevírat a zavírat klapku, ale majiteli auta to může být jedno, protože zaslepení znemožní výfukovým plynům, aby se do sání dostaly.
Provede se to velmi jednoduše. EGR je totiž komponenta, která se dá docela snadno vyndat, takže má přírubu s těsněním. Stačí trocha šikovnosti s pilkou, pilníkem a kouskem plechu. Jednoduchá záslepka, vložená mezi dvě těsnění nebo tělo ventilu a těsnění, problém vyřeší a od té chvíle ani nevíte, že EGR máte. Samozřejmě vás od toho musíme odrazovat – nedělejte to, překazíte tím činnost systému snižujícího škodlivé emise, což je zakázané. Ačkoliv reálně s tím na STK projdete přes emise naprosto bez problémů.
Sada na zaslepení EGR ventilu
Výrobci a prodejci dílů a autopříslušenství jsou si vědomi toho, že ne každému se chce do vyřezávání záslepky svépomocí, takže jdou naproti poptávce. Nabízejí kompletní sady, kde je pomocí CNC přesně vyřezaný díl záslepky a k němu i dvě těsnění. Plíšek se vloží mezi těsnění a je vyřešeno.
Pozor, u některých aut se může zaslepením EGR ventilu rozsvítit kontrolka na palubní desce, což je však řešitelné přes diagnostiku. Někteří mechanici rovněž doporučují zaslepit i hadičku v případě pneumaticky řízeného EGRu. Po zaslepení by se měl trochu zlepšit tah motoru z nízkých otáček a může klesnout i spotřeba paliva.
Čištění EGR ventilu
Pakliže jako správný a uvědomělý moderní člověk, mající na mysli především dobro planety, nechcete EGR zaslepovat, doporučujeme ho alespoň třeba jednou za dva roky vyčistit. Stačí ho vyndat a zbavit nepořádku, který se v něm nastřádá. EGR není nespolehlivá komponenta, jeho životnost je prakticky neomezená, pokud není znečištěný a klapka se může otevírat a zavírat, jak je potřeba.
Zdroj médií: Depositphotos.