S příchodem ledna nám Centrum dopravních výzkumů přináší statistiky o naměřených emisí a to u nejregistrovanějších značek v Česku. Bohužel letos výsledky nepotěší téměř nikoho. Je to předzvěst horších časů?
Emise: Velký strašák nejednoho výrobce automobilů
Zatímco loni by se dalo takřka oslavovat, protože křivka růstu emisí oxidu uhličitého klesla v průměru o 6 %, letos si vybrala svou daň a navýšila se rovnou o 12 % (136g/km). Bohužel k tomuto číslu dopomáhá stávající koronavirová krize, která vede k omezení výroby, logistiky a tím i k nedostatku komponent, zejména pak čipů v automobilovém průmyslu.
To znamená, že automobilky vyrábí především ta auta, na která mají dostupné díly. Podle CDV se tak vyrábějí větší a dražší automobily. Bohužel to má ale za následek právě i zvýšení emisí CO2, neb se vyrábí i například méně naftových motorizací.
Jak jsou na tom jednotlivé značky?
V žebříčku dvaceti nejregistrovanějších značek aut v Česku se nejlépe umístilo Suzuki s hodnotou 118 g/km CO2. Oproti roku 2020 se jeho průměrná produkce emisí zvýšila jen o 5 %. Tuzemská automobilka Škoda se umístila na čtvrtém místě s hodnotou 128 g/km vyprodukovaných emisí CO2, v meziročním porovnání to je zhoršení o 10 %.
Pokud se podíváme na druhý konec žebříčku, najdeme zde ve větší míře německou produkci. Celé statistice vévodí Audi s hodnotou 178 g/km CO2. Meziročně si tak čtyři kruhy opět pohoršily. S vysokými emisemi se pere také Mercedes-Benz (174 g/km CO2), BMW (163 g/km CO2) a Volvo (155 g/km CO2). Nejhůře si procentuálně v meziročním porovnání pohoršil Nissan (o 22 %), který ale i tak zůstává zhruba uprostřed tabulky.
Zdroj médií: Pixabay.