Už během loňského července se dostal na světlo veřejnosti návrh nařízení Evropského parlamentu, který vyděsil mnohé vlastníky starších vozidel po celé Unii. Obsahuje totiž návrh kritérií, které mají v praxi určit, zda je vůz ještě opravitelný a jestli tedy již není na konci své životnosti.
EU chce definovat, jak vypadá auto do šrotu
Články na téma ekologická likvidace vozidla:
Evropská unie se dlouhodobě snaží omladit vozový park. Zvlášť východoevropské státy totiž mají často problém s tím, že průměrné staří auta mnohde překračuje kritickou hodnotu patnácti let. Se staršími provozovanými auty v praxi souvisí mimo jiné i vyšší emise, a tedy znatelnější dopady provozu na životní prostředí, což se představitelům Unie nelíbí.
Ekologická politika Evropské unie je dlouholetým tématem, které v podstatě rozděluje společnost na dvě znepřátelené strany. Úředníci i politici se snaží o to, aby Unie zvládla naplnit své sliby, jež souvisí mimo jiné i s Pařížskou dohodou, kterou před pár lety ratifikovalo několik desítek států po celém světě. Politické vedení Unie je toho názoru, že právě osobní doprava by měla jít příkladem a snaží se o to, aby co možná nejdříve došlo k plné elektrifikaci vozového parku v celém bloku.
Vlastníci veteránů v pozoru
S tím tedy částečně souvisí i již zmíněné nařízení, které v sobě obsahuje několik klíčových kritérií, podle kterých by mělo být v praxi posuzováno, jestli vůz již není zralý k úplnému sešrotování. V pozoru jsou nejen majitelé oblíbených veteránů, ale také třeba i vlastníci běžných a již starších aut, třeba jedničkových Octavií nebo Fabií.
Průměrný věk auta v Evropské unii momentálně činí zhruba dvanáct let. Nejvyšší průměrný věk aut je momentálně patrný v případě Řecka a Estonska. Podle aktuálních statistik tam dosahuje průměrné staří automobilů na hranici zhruba sedmnácti let.
Nedaleko za nimi se nachází právě i Česká republika. Tuzemské silnice stále brázdí mnoho a mnoho starých dieselů či benzínů, pro které je kromě nepříliš ideálních dopadů na životní prostředí typický i nízký počet optimálních bezpečnostních prvků, čímž vedení Unie rovněž často argumentuje.
Návrh kritérií budí obavy
Evropská komise proto v současné chvíli uvažuje nad tím, že začne vymezovat takzvaná technicky neopravitelná auta. Kromě klasických případů jako je kupříkladu vyhořelý vůz se ale může jednat také o případy, kdy oprava auta již vyžaduje výměnu převodovky, karoserie, sestavy podvozku či motoru. Mohlo by se tedy jednat o takové úkony, kvůli kterým by se následně ztratila původní identita auta.
Je však zřejmé, že prozatím se stále jedná ještě o návrh. Dost záležet bude z pohledu jeho osudu mimo jiné i na tom, jaké bude další složení Evropského parlamentu. Již za pár týdnů se totiž konají volby do Evropského parlamentu, které do velké míry předurčí, jaká bude budoucnost i právě tohoto návrhu, kterého se řada motoristů oprávněně obává.
Zdroj médií: Depositphotos.