Jednou z nejnamáhanějších částí auta jsou stěrače, respektive jejich gumičky. Jsou vystaveny dešti, horku, mrazům, prachu a kdoví čemu všemu ještě. Proto není divu, že jejich životnost se pohybuje spíše v měsících než v letech.
Víte, jak často měnit stěrače na autě?
Články na téma servis a údržba vozů:
- Zimní údržba auta
- Jarní údržba auta aneb co řešit v servisu na jaře
- Výměna stěračů - jak často je měnit? - právě čtete
- Ochrana laku auta: Víte, jak na to?
- Výměna stěračů nebo gumiček stěračů
- Náklady na provoz auta
- Příprava auta na letní sezónu
Ano, stěrače jsou spotřební materiál a majitel auta by s tím měl počítat. Neplatí tady žádná univerzální poučka jako u oleje, který se mění po určité porci kilometrů nebo každý rok. Kdepak, u stěračů je výměna hodně individuální.
Výměna stěračů - individuální interval
Takovým průměrným intervalem výměny stěračů může být zhruba jednou za sezónu. Ale to je opravdu jen velmi hrubý odhad. Někomu vydrží stěrače třeba tři roky, protože nestírá namrzlé sklo a vůz garážuje, jiný řidič může měnit co půl roku, protože jezdí denně. Extrém jsou pak vozy pohybující se v prašném prostředí, které výdrž gumiček stěračů snižuje na měsíce nebo dokonce týdny.
Výměna gumiček stěračů
Znamení, že už to gumičky vzdávají, může být několik. Buď nestírají optimálně a nechávají za sebou na skle zbytky vody, nebo začnou být hlučné při stírání. Pokud toto nebudete řešit, dočkáte se nejprve zesílení příznaků a následně se gumička uloupne. Typicky na konci ramínka a jeho hrana následně udělá rýhu do předního skla (autor článků přiznává reálnou zkušenost s tímto jevem).
Neberte ty nejlevnější stěrače
Na nových stírátkách nebo stěračích určitě nedoporučujeme šetřit. Není nutné kupovat přímo originální díl, ale ta nejlevnější mají obvykle životnost do prvního velkého pařáku nebo mrazu. Obojí totiž gumičkách dost škodí. Najděte si tak nějaký zlatý střed a pročtěte si recenze od uživatelů, kteří produkt koupili před vámi.
Bezramínkové stěrače
Jestli chcete "lepší variantu", tak si kupte stěrače bezramínkové, které mají rovnoměrnější přítlak. Jdou namontovat i na většinu starších vozů. Určitě ale před vyjetím zkontrolujte, jestli sedí délka, ať se vám nedostane do kontaktu stěrač s A sloupkem nebo naopak není stíraná plocha moc malá.