PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak poznat bourané auto

7. 8. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Kontrola ojetého auta

Asi pětina aut se po totální havárii vrátí do provozu. I zhruba pětina dovezených aut je po vážné havárii. A když už je havárie na vozidle zatajena, průměrně havarovalo 1,5krát. Tady už nejde pouze o peníze, ale leckdy i o život.

Jak poznat bourané auto

V první řadě je třeba rozlišovat mezi autem, které bylo nabourané nebo pouze poškozené. Pokud šlo pouze o povrchová škrábnutí, při kterých nebyly poškozeny nosné části, nebyly aktivované airbagy a vše bylo profesionálně opraveno, není třeba se obávat.

Naopak pokud šlo o vážnější nehodu, je třeba mít se na pozoru. Tak jako tak, kupující by měl o všech poškozeních, nehodách i opravách svého nového auta vědět. A zohlednit to při určení konečné ceny. Průměrná zatajená škoda z nehody je 9 tisíc euro. Ale jak to zjistit? 

Nejlepší je samozřejmě znát auto i majitele osobně od prvního kilometru, ale takové kaufy se poštěstí jen zřídka. Zbývají v zásadě dva způsoby – osobní prohlídka a kontrola historie podle čísla VIN.

Na místě je na autě možné odhalit problémy, které nemusí být zřejmé ze žádných záznamů. Ale také mohou být naopak zamaskované vady a skutečnosti, které by při kontrole podle VIN kódu vyšly na světlo. Ideální je tak využít kombinací obou způsobů ověření.

Osobní obhlídka vozidla

Fyzická kontrola má logickou výhodu oproti pouhým fotografiím nebo kontrole historie – vždy vypovídá o stavu v reálném čase. Neduhy je tak šance odhalit, i pokud se udály po posledních dohledatelných záznamech. Asi není třeba dodávat, že nejlepší je vidět ojetinu i na zvedáku a s nestranným mechanikem.

Zkontrolujte panely karoserie. Hledejte praskliny, nebo opravená místa. Přejeďte rukama po vozidle a zkontrolujte, zda na něm nejsou promáčkliny, praskliny nebo jiná poškození. Oprava blatníku nebo nárazníku je dobrým indikátorem dalšího poškození při dopravní nehodě

Podívejte se na mezery mezi jednotlivými dveřmi a přilehlými částmi. Měly by mít stejnou šířku po celé délce. Nerovnoměrnosti vznikají v důsledku nepřesné vyměněny panelů či dveří po nehodě. Boční linie vozu by měla by být zcela navazující a odstín i odraz laku rovnoměrný.

Mrkněte taky podél okrajů dveří a panelů karoserie, zda na nich nejsou rýhy, škrábance nebo nerovnosti. Čerstvý lak může mít jinou strukturu než starší. Při kontrole laku hledejte také obroušená místa. Známky odlišného laku pod nimi mohou znamenat, že došlo k přelakování tak, aby odpovídaly zbytku vozu. To vše dává vědět, že se na voze dříve pracovalo. 

Ideálně si také prohlédněte podvozek vozu a zkontrolujte, zda není poškozen. Posviťte si na každou část a zkontrolujte, zda není ohnutá, nebo zkorodovaná. Prorezlý výfuk bude nejen vidět, ale i slyšet. Mechanik vám zkontroluje také brzdy, řízení a další důležité systémy vozu.

Při nehodě bývají často poškozené pneumatiky. Proto si zkontrolujte, zda je na celém autě jeden model pneumatik, vyrobený ve stejném období. Pokud se liší na jedné nápravě, natož pouze na jednom kole, je to důvod k otázkám. 

Kromě pneumatik to často schytají i disky. Na těch datum výroby nebývá, proto je těžší ověřit, zda byly vyměněny. Auto by ale určitě mělo mít kola odpovídající tovární specifikaci. Zejména pokud se bavíme o speciálních verzích běžných aut. Našel jsem například Clio RS, které má kola z obyčejného Clia. Nebo BMW, které má mít kola z řady BMW Individual, ale má pouze standardní kola. Já osobně bych na obhlídku takových aut ani nevyrazil, případně bych chtěl rovnou výraznou slevu. 

Historie poškození podle čísla VIN

Moderní platformy na čtení informací z VIN dokážou poskytnout cenné informace. Historie karambolů vozidla je součástí pouze placených výpisů a pod podmínkou, že nebudou nekale zneužity, protože jde o neveřejné údaje. V Česku jde typicky o služby společností Cebia a Car Vertical. Srovnání se věnuje samostatný článek seriálu.

Obecně podobné služby za poplatek nabízí kromě historie nehod a oprav také kontrolu počtu najetých kilometrů, servisní návštěvy i úkony, info kdy a kde byl vůz registrovaný, zda nebyl odcizen, nebo provozován jako TAXI a další užitečné informace. To můžete využít k získání nejlepší ceny, při koupi, ale i prodeji vozidla. 

Pokud byl vůz opravován, přestože je výpis historie vozu čistý, je to nejspíš proto, že oprava byla provedena v menším autoservise a hrazena přímo majitelem. Přestože jsou tedy platformy poskytující výpisy historie vozidla nesmírně užitečné, neměly by být jedinou věcí, podle které se rozhodujete o koupi ojetého vozu.

Zdroj info: Cebia.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články