Dopravní nehoda je stres pro všechny zúčastněné, který ovšem nekončí sepsáním Záznamu o dopravní nehodě nebo odjezdem policie. Tím se totiž teprve rozbíhá řešení s pojišťovnou a boj o výši pojistného plnění.
Pojistné plnění a jak se nenechat oškubat po dopravní nehodě
Články na téma nahlášení škody:
- Za jak dlouho nahlásit dopravní nehodu
- Jakým způsobem nahlásit škodu u vozidla
- Hlášení dopravních nehod
- Pojistné plnění po dopravní nehodě a na co pozor - právě čtete
- Poradíme, jak řešit pojistnou událost v zahraničí a nepřijít o peníze
- Hlášení škodní události – poškození auta výmolem
- Nesouhlasíte s likvidací pojistné události? Napište odvolání!
S pojišťovnami je to občas těžké. Obyčejný člověk totiž často neví, na co má nárok, naopak pojišťovna to ví naprosto přesně. A řekněme si to na rovinu - čím méně vám toho zaplatí, tím více jí zbude. Proto rozhodně nečekejte, že to bude jednoduché a automaticky vám od pojišťovny přijde částka, která pokryje všechny náklady, které by měla.
Vycházejme z toho, že jste se stali účastníky dopravní nehody, kterou jste nezavinili. Viník buď na místě uznal svoji vinu a vyplnili jste tuto skutečnost do záznamu, případně o jeho vině rozhodla policie. Pozor! Je dobré co nejdříve po nehodě si celou situaci nafotit, bez ohledu na to, že se vámi tvoří kolona, zkrátka hned jak to situace umožňuje dobře zdokumentovat postavení obou (nebo i více) vozů, tak jak zůstaly. Fotografie pak pošlete pojišťovně, až budete nehodu nahlašovat.
Je dobře možné, že pojišťovna vám plnění pošle, ale ne zcela v té výši, kterou byste si představovali, natož pak na kterou máte nárok. Když se zeptáte proč, můžete se setkat s celou řadou argumentů. Podíváme se na ty nejoblíbenější.
"Nestalo se to tak, jak tvrdíte"
Toto je první oblíbená fráze zástupce pojišťovny, se kterým budete komunikovat. Používá se až překvapivě často, ačkoliv jste popsali přesně, jak se celá událost stala. Někdy je pojišťovna dokonce schopna rozporovat i nehodu, kterou řádně vyšetřila policie. Nemá smysl ustupovat, pokud je vaše svědomí čisté, nedejte se, braňte se a stůjte si zas svým. V případě, že odmítá pojistné plnění, obraťte se na advokáta.
Pojistné plnění a amortizace
Další oblíbený argument, kterým pojišťovna obhajuje krácení pojistného plnění, je amortizace neboli opotřebení dílů, které utrpěly při nehodě poškození. Proplacením nových dílů by pak dle pojišťoven došlo ke zhodnocení vozidla. Že je tento argument naprosto zcestný, je očividné. Nebojte se, zákon je na vaší straně a v této problematice už padaly i rozsudky, dokonce i Ústavní soud rozhodl ve prospěch poškozeného. S klidem tedy pojišťovně odpovězte, že požadujete proplacení plné ceny opravy nebo náhradních dílů, protože dopravní nehoda rozhodně vozidlo nezhodnotí. Náhradní díly si samozřejmě nechejte proplatit ty, které na vozidle máte, nespokojte se s levným čínským nárazníkem, když jste nárazem přišli o originální. Zde je nutné poznamenat, že nejjednodušší je nechat si vůz opravit v autorizovaném servisu. Pojišťovna vám bez pochyby navrhne "náš servis, se kterým máme dobré zkušenosti". Tomu až tolik nevěřte, můžete si nechat auto spravit kde uznáte za vhodné, kývnete-li na nabídku partnerského servisu pojišťovny, dost pravděpodobně budou při opravě využity ty nejlevnější dostupné díly.
Další náhrady při pojistném plnění
Další náhrady, které se týkají dopravní nehody a můžete je žádat, se týkají v podstatě jakýchkoliv komplikací, které vám díky dopravní nehodě vznikly. Ať už se to týká zapůjčení náhradního vozidla, ušlého zisku nebo bolestného, doporučujeme tyto věci řešit s advokátem, případně existují specializované firmy, které se tímto zabývají. Lze to řešit i zpětně, pokud dojdete k názoru, že jste za nehodu, kterou jste měli před půl rokem, měli dostat více, nebojte se věc znovu otevřít.