Výměna brzdové kapaliny je jedním z výrobců automobilu předepsaných úkonů. Je ale otázkou, kolik řidičů ji včas provádí. Přinášíme jednoduchý návod, jak na to v domácích podmínkách.
Jak vyměnit brzdovou kapalinu
Články na téma výměna brzdové kapaliny:
- Jak často měnit brzdovou kapalinu
- Dolití brzdové kapaliny
- Výměna brzdové kapaliny - proč a jak často?
- Jaký je interval výměny brzdové kapaliny
- Výměna brzdové kapaliny - právě čtete
Interval výměny brzdové kapaliny
Obecně se někdy doporučuje měnit brzdovou kapalinu co dva roky. Časem totiž stárne, má tendenci jímat do sebe vlhkost z okolního vzduchu, čímž se posouvá její bod varu níže. Problém je s vodou v kapalině, která se při intenzivním brzdění a s tím spojenou vysokou teplotou mění v páru. Ta je velmi snadno stlačitelná, což je něco, co v brzdovém systému tak úplně nepotřebujeme.
Schopnost jímat vlhkost (hygroskopičnost) je zohledněna i v nejdůležitějším parametru brzdové kapaliny, tedy v bodu varu. Výrobci vždy uvádějí suchý bod varu, který platí pro neředěnou brzdovou kapalinu a pak také mokrý bod varu, ten zohledňuje 3,7% obsah vody v kapalině. Interval výměny uvádí výrobce v příručce k autu, případně uvádí interval kontroly stavu kapaliny. Stav brzdovky se dá poměrně snadno změřit i k tomu určeným testerem a lze podle toho i odvodit nutnost výměny.
Výměna brzdové kapaliny
Předem upozorňujeme, že brzdová kapalina je v autě asi ta nejdůležitější, proto doporučujeme výměnu svěřit servisu, ostatně není to nijak finančně náročné. Pro výměnu doma je potřeba mít hadičku, ideálně průhlednou, kterou nasadíme na odvzdušňovací ventil, injekční stříkačku a nějakou nádobu, do které starou brzdovou kapalinu vypustíme. A také budeme potřebovat kapalinu novou, a to takovou, kterou povoluje výrobce vozidla (tuto informaci opět najdeme v příručce k autu).
Nejprve otevřeme nádržku brzdové kapaliny a vyndáme sítko. Pomocí injekční stříkačky a hadičky odsajeme brzdovou kapalinu z nádržky a nahradíme ji novou. Musíme se nějak dostat k odvzdušňovacímu ventilu u každého kola, takže je nejlepší si auto zvednout heverem. Začínáme od toho kola, které je nejvzdálenější od hlavního brzdového válce, sundáme kolo a očistíme ocelovým kartáčem odvzdušňovací ventil. Nasadíme na něj hadičku, nachystáme nádobu a povolíme ventil klíčem. Poté stačí několikrát sešlápnout brzdový pedál a kapalina bude vytékat do nádoby. Nejprve stará špinavá, následně nová čistá. Neměly by v ní být bublinky (budou vidět v hadičce), jinak je potřeba v procesu pokračovat, dokud bubliny nezmizí.
Pozor na to, že s tím, jak vyčerpáváme šlapáním na pedál kapalinu ze systému, musíme ji současně dolévat (do nádobky brzdové kapaliny), pokud tak neučiníme, dostane se nám do systému vzduch. I to je důvodem, proč se tato práce nejlépe dělá ve dvou – jeden šlape na pedál a dolévá, druhý je u odvzdušňovacího ventilu.
Takto postupujeme brzdu po brzdě postupně od nejvzdálenějšího kola po to, které je hlavnímu brzdovému válci nejblíže. U aut s levostranným řízením budeme začínat pravděpodobně pravou zadní brzdou. Po skončení výměny zavřeme nádobku a můžeme auto sundat z heveru. Jakmile máme kapalinu vyměněnou, tu starou můžeme přelít do nějaké vhodné nádoby a odevzdat na sběrném dvoře, je toxická a žíravá, do záchodu ji nelijte.
Zdroj médií: Depositphotos.