Chladicí kapalina je často podceňovaná a dost se na ni zapomíná. Řidiči ji berou zkrátka tak, že v autě je a není třeba se o ni nijak starat, což je ovšem docela omyl.
Jak vyměnit chladicí kapalinu
Články na téma revize chladicí kapaliny:
- Jak probíhá měření hustoty chladicí kapaliny?
- Výměna chladicí kapaliny
- Dolévání chladicí kapaliny
- Přelití chladicí kapaliny
- Měření chladicí kapaliny
- Výměna chladicí kapaliny - právě čtete
Chladivo nám dělá v autě velmi důležitou práci. Odvádí teplo od motoru a zajišťuje, že se díky tomu nepřehřeje. Zároveň však chladicí kapalina obsahuje různé přísady, které mají za úkol udržet chladicí okruh v co nejlepším stavu. Nesmí docházet ke korozi nebo usazování vodního kamene, stejně tak je třeba, aby byla zajištěna i potřebná životnost všech těsnění. Kdo se tedy na výměny vykašle, ten se pravděpodobně se závadou setká dřív než jiný, svědomitější majitel stejného auta. Je to podobné, jako u motorového oleje – spousta aditiv, která zajišťují jakousi chemickou rovnováhu. Aditiva se však časem vyčerpávají a kapalina tak ztrácí požadované vlastnosti.
Jak často měnit chladicí kapalinu
Dáme vám obvyklou radu. Prostě se podívejte do manuálu k autu, kde bývá tabulka s intervaly výměn jakékoliv kapaliny v autě se nacházející. Novější vozy snesou interval pětiletý, v případě starších byla předepsána výměna jednou za tři roky. Zároveň bude v manuálu napsán i požadovaný typ chladicí kapaliny. Krátkodobě v nouzi nejvyšší auto snese klidně jakoukoliv jinou kapalinu, ale ta správná bývá jen jedna. Neřiďte se barvou! Že máte v nádobce cosi růžového neznamená, že tam přijde znova jen a pouze růžová chladicí kapalina.
Výměna chladicí kapaliny
Pro výměnu budeme nejprve potřebovat staré chladivo vypustit. Neprovádíme to s ohřátým motorem, nýbrž s motorem studeným, aby nás kapalina neopařila. Vypouštění se provádí k tomu určenou zátkou, pozor, může jich být i více. Obvykle však stačí odpojit nejspodnější hadici chladicího systému a do předem připravené nádoby vypustit celý obsah chladicí soustavy. Ideální je předtím ještě otevřít nádobku chladicí kapaliny.
Výměna s proplachem
Kdo chce, může udělat proplach, což je doporučený postup, pokud najdete ve vypuštěné chladicí kapalině nečistoty. Stačí okruh znovu uzavřít a do nádobky chladicí kapaliny postupně lít destilovanou vodu, eventuálně destilku s přípravkem na proplach chladicího systému. Poté se nastartuje motor a nechá se běžet po určenou dobu (najdete ji na obalu produktu na proplach), pakliže děláte proplach jenom vodou, nechejte motor běžet třeba čtvrt hodiny. Je však třeba, aby se ohřál a otevřel termostat, jedině tak bude proplach opravdu důkladný.
Poté následuje opět vypuštění celého okruhu, jeho uzavření a napuštění, tentokrát chladicí směsí. Tu nemusíte míchat zvlášť, stačí nalít patřičný objem chladicí kapaliny a zbytek dolít vodou, klidně pitnou kohoutkovou. Objem chladiva zjistíte opět z manuálu k vozidlu. Po první jízdě je dobré hladinu zkontrolovat, odvzdušněním může trochu poklesnout, takže dolijte destilkou na požadovanou hladinu.
Zdroj médií: Depositphotos.