Modernizace dálnice D1 je jako příběh bez konce, který navíc má prudké zvraty. Jednoho dne se snad konečně dočkáme dálnice D1 bez uzavírek a omezení.
Jaká jsou nejčastější dopravní omezení na D1?
Články na téma omezení na dálnicích:
- Jaká je nejnižší povolená rychlost na dálnici?
- Nejčastější omezení na dálnici D1 - právě čtete
- Něco jako nejnižší povolená rychlost na dálnici neexistuje
V České republice se jedná o nejstarší a nejvytíženější dálnici, která spojuje hlavní město s Brnem. Denně projede úsekem dálnice nad 100 tisíc aut. Není těžké hádat, že povrch silnice dostal pořádně zabrat a její životnost se tak rapidně snížila. Brzy nadešla doba, kdy se muselo přistoupit k modernizaci.
V čem pomůže modernizace D1
První kopnutí do D1 nastalo v roce 2013. Modernizace pomůže především s opravou povrchu vozovky, který už bude lépe splňovat aktuální normy. Zároveň s tím se rozšiřují pruhy. Původní šířka jednoho směru byla 26,5 metrů, nyní se silnice rozpíná do šířky 28 metrů. Současně s úpravou povrchu došlo i k opravě kanalizace. V celém úseku dálnice se rovněž vyměnily svodidla. V některých částech dálnice byla doplněna i protihluková opatření. Na některých místech byly zbourány mosty a postaveny nové. Rekonstrukce dálnice D1 běží už přes deset let, pokud půjde vše dobře, bude do příštího roku hotovo. Opravy se totiž nachází ve své poslední fázi.
Uzavírky na dálnici D1
Nejčastějšími komplikacemi na 366kilometrovém úseku jsou zúžení, která jsou nutná kvůli opravám povrchu. Některé části dálnice jsou tak svedeny do dvou provizorních pruhů, případně pouze do jednoho pruhu, ve kterém musí řidiči ubrat na rychlosti, aby neohrožovali dělníky ani sami sebe. Bohužel, stane-li se v zúženém místě dopravní nehoda, je to pak časově dost náročné, protože není většinou kam sjet nebo kudy nehodu objet. Dopravní nehodou se vytvoří špunt a řidiče tak čeká několika hodinové čekání, než se kolona zase pohne z místa.
Mimo zúžené úseky, docházelo často k úplnému uzavření dálnice, takže řidiči museli využít objízdných tras. To se většinou dělo v dny, kdy podle analýz není zas tak velký provoz na dálnici, případně se využívalo prací v noci, kdy je rovněž provoz mírnější. Poslední taková celková uzavírka nastala o prodlouženém víkendu na začátku července na Benešovsku.
V zúžených úsecích by si řidiči měli dávat pozor, jakou mají rychlost na tachometru, protože úseky jsou z většiny případů měřené. A tak by někomu mohl přijít domů nepříjmený pozdrav s pokutou.