I u jinak skvěle fungujícího vozidla může být obřím postrachem koroze a s ní spojené problémy. Ty obvykle nakonec vyústí v to, že auto neprojde přes STK, což je většinou konečná.
Koroze u ojetiny a jak zjistit její rozsah
Články na téma na co si dát pozor při koupi ojetiny:
- Jak na prověření auta před koupí
- Kradené auto: Víte, jak jej poznat?
- Recenze a hodnocení autobazarů: Jak se nenechat napálit
- Jak koupit auto a nenaletět
- Koupě bouraného auta
- Rizikové ojetiny aneb co nebrat z bazaru
- Na co si dát pozor při koupi auta
- Kde koupit ojeté auto
- Karbon v motoru je past především v ojetinách
- Jak zjistit korozi u ojetiny? - právě čtete
- Jak vybrat bezproblémovou ojetinu
- Nejčastější podvody u ojetin
- Ojetiny ze zahraničí – z jakých zemí jsou nejlepší a nejhorší
- První servis ojetiny
- Ojetina po tuningu
- Vytopené auto – po povodních jich bude hodně
Problém s korozí je třeba řešit už při koupi nového auta. Je lepší jí předcházet nástřikem podvozku a dutin, než ji potom všemožně léčit a snažit se ji zastavit. Jenže co s ojetinou? Jak zjistit, že vyhlédnuté ojeté vozidlo je v perfektním stavu, nebo je naopak kovomorkou prožrané skrz naskrz?
Magnet s sebou
Začneme u toho nejzákeřnějšího, tedy u rzi, kterou předchozí (respektive spíš ještě současný) majitel zamaskoval. Často se třeba prahy nevyvařují, ale napadený kus se prostě odřízne a pak se díra kituje a brousí. Jakmile tvar místa víceméně odpovídá původnímu stavu, nanese se lak a nikdo nic nepozná. Při bližším pohledu může být patrná určitá odlišnost v detailech a například přímých liniích, ale nejspolehlivěji prozradí kitování magnet. Stačí ho přiložit a pokud se „nechytne“, hned víte, na čem jste.
Také čtěte
Zkoumejte detaily
Na typických místech, což jsou nejčastěji blatníky nebo páté dveře, hledejte puchýřky. Lak se v místě, kde pod ním hlodá rez, mírně vyboulí, což zároveň znamená nejvyšší čas na zjištění přesného rozsahu koroze a opravu.
Rez však roste často i ukrytá. Třeba na dveřích, respektive na jejich spodní hraně, kde bývá ohnutý lem, se vyskytuje celkem běžně. Problém je, že v místě se často nachází gumové těsnění nebo plastový kryt. Obojí však lze snadno odstranit a poté dát zpět. Přejeďte si po lemu prstem, jakmile je někde trochu vyboulený, je v ohybu problém s korozí. Když to velmi zjednodušíme, tak rez paradoxně zvětší objem kovu v místě, kde řádí. Jakmile je tedy někde ohnutý plech nebo se dva plechy potkávají, koroze je od sebe „odtlačí“. Dobře je to vidět třeba u lemů prahů, které rez rozšklebí. Řeší se to mimochodem dost špatně a oprava takového lemu je dost časově pracná.
Jedním z opomíjených míst jsou i dutiny. Do prahu se lze většinou podívat po vyloupnutí záslepky. Stačí si dovnitř posvítit mobilním telefonem a uvidíte, jak to plus mínus vypadá, jestli se náhodou neblíží katastrofa hlodající skrytě. Stejně tak se často zapomíná na místo, kde je v kufru rezerva nebo sada na opravu pneumatiky. Zde také bývá často problém, a to v místě, kde je plastová záslepka (může jich být i více). Když ji vyndáte, zjistíte, že zakrývá doslova díru pod auto. Za okraj záslepky se dostane nepořádek ze silnice, odře lak až na kov a to je vstupní místo pro korozi. Oprava je relativně snadná, pokud rez není příliš rozrostlá. U některých aut, třeba u dvojkové fabie, zatékalo někdy kolem zadních světel do kufru a voda se koncentrovala právě v místě rezervního kola, což samozřejmě nedělalo dobrotu.
Podívejte se zespod
Ideální je, nechat si auto zvednout a podívat se hezky ze spodní strany. Zjistíte, jak jsou na tom díly podvozku, ale i karoserie. Pakliže možnost zvednutí nemáte, vezměte do ruky mobilní telefon a pomocí přední nebo zadní kamery se podívejte do míst, kam se váš zrak nedostane. Dobře poslouží i zrcátko. Nebojte se nahlédnout i za plastové kryty. Dnešní auta jsou ze spodní strany kompletně zakrytovaná kvůli aerodynamice.
Zdroj médií: Depositphotos.