Akumulátor v autě se může někdy zdát zcela v pořádku, a přesto to nemusí být pravda. I autobaterie ve špatném stavu totiž může mít třeba napětí 12,8 V, které lze označit za plné nabití.
VIDEO: Metody kontroly stavu baterie
Články na téma kontrola stavu autobaterie:
- Prevence proti selhání baterie
- Metody kontroly stavu baterie - právě čtete
- Údržba autobaterie: Prodloužení životnosti
- Diagnostika autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie
- Jak poznat vybitou baterii v autě
- Víte, jak a podle čeho poznat vybitou autobaterii?
- Vnitřní odpor autobaterie – jak jej změřit?
Do plna dobitá
Autobaterii bychom nikdy neměli testovat, když není dobitá. Proč? Protože u akumulátoru, který je nabitý třeba na 70 % nedojdeme k relevantnímu závěru a může se naopak jevit, že není zrovna v kondici. Zkrátka a jednoduše - než budete autobaterii testovat, dopřejte jí plné nabití.
Měření napětí
Kdo bude měřit napětí na pólech, se dozví převážně jen to, do jaké úrovně je zhruba autobaterie nabitá. Neřekne nám to nic o elektrodách, o elektrolytu a vlastně ani nevíme, jak dobře si akumulátor povede třeba za mrazu, kdy je startování nejnáročnější a vyžaduje vysoké proudy.
Magické oko
Tohle je docela dobrá fíčura, kterou bohužel nejsou osazeny zdaleka všechny moderní baterie. Jedná se o velmi jednoduchý hustoměr, který indikuje kondici akumulátoru změnou barvy. Funguje to tak, že dokud je hustota elektrolytu jak má být, je indikátor zelený. Jakmile je hustota nedostatečná, magické oko zčerná nebo zčervená.
Bohužel, opět se nedozvíme nic o tom, jak jsou na tom elektrody a pozor, magické oko ukáže jen stav jednoho konkrétního článku - toho, nad kterým je. Většinou to bývá jeden z prostředních, přitom nejnamáhanější jsou ty krajní. Na tuto metodu kontroly tedy není dobré se příliš spoléhat, ale výborně poslouží pro kontrolu toho, jestli je potřeba akumulátor dobít, nebo ne.
Měření hustoty elektrolytu
Je to podobné, ale přesnější měření hustoty než u magického oka. K přímému měření elektrolytu refraktometrem se k elektrolytu samozřejmě nejdříve musíme dostat. To ne všechny autobaterie umožňují, protože ne všechny mají klasické zátky. Správná hustota elektrolytu by měla být 1,26-1,28 g/cm³.
Digitální tester
Tady už se jsme schopni dostat k nějakému výsledku, respektive dozvíme se třeba vnitřní odpor autobaterie, který má co dočinění třeba se sulfatací elektrod. Ta totiž brání prostupu proudu a pakliže se na elektrodách vytvoří, je snížen i startovací výkon akumulátoru. Tester je schopen i přibližně určit maximální startovací proud, což je klíčová hodnota. To o kolik je nižší, než hodnota deklarovaná výrobcem, je docela klíčový parametr. Pokud je to v rámci 12 %, je autobaterie zcela v pořádku.
Zátěžový tester
V tomto případě už se simulují podmínky hodně podobné reálnému startování auta. Autobaterie se připojí do obvodu, kde je velký odpor a vzniká tak skutečná zátěž, se kterou se musí vypořádat. Nastaví se kapacita akumulátoru a spustí se test. Sledujeme při něm, jak moc poklesne napětí baterie a podle toho lze stav docela spolehlivě posoudit. Ideální je kombinace tohoto způsobu a diagnostiky pomocí digitálního testeru.
Testování autobaterie aneb Jak zjistit skutečný stav baterie
Zdroj médií: Depositphotos, redakce.