V současné době se stále častěji mluví o bezpečnosti na silnicích, a to nejen u automobilů, ale také u motocyklů. Mezi důležité faktory, ovlivňující bezpečnost jízdy na motocyklu, je především stav pneumatik.
Minimální vzorek pneu u motocyklu
Články na téma servis a údržba motorky:
- Jak připravit motorku na novou sezonu po zimě?
- Zimní servis a příprava motocyklu při odstávce
- Jak vyčistit a mazat řetěz na motorce
- Zbytky soli po zimě mohou poškodit motorku
- Minimální hloubka dezénu u motocyklu - právě čtete
- Jak vyčistit řetěz na motorce a čím ho mazat
- Sůl ze zimy může motorku poškodit
- Údržba motorky: Jak se připravit na první vyjížďku
- První vyjížďka na motorce
V tomto článku se budeme zaměřovat na to, jaká je minimální hloubku dezénu u motocyklů a v jakém případě je vhodné pneumatiky vyměnit. Hloubka dezénu je jedním z klíčových ukazatelů, který hodnotí stav pneumatik a pomáhá řidičům motocyklů určit, kdy je potřeba pneumatiky vyměnit.
Výrobci nabízejí různé typy motocyklů pro specifické potřeby zákazníků - od sportovních přes cestovní až po crossové motocykly pro těžký terén. Každý typ motocyklu vyžaduje svůj speciální vzorek pneumatik, například sportovní motocykly potřebují jiný vzorek než crossové, které jezdí v blátivých podmínkách.
Zákon o minimální hloubce dezénu u motocyklů § 21 odst. 5) Vyhlášky č. 341/2002 Sb.:
„….činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů (kategorie L1e, L2e a L6e) nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií (L3e, L4e, L5e, a L7e) nejméně 1,6 mm…“
Hloubka pneumatik
Mezinárodní směrnice EHK OSN č. 75 nevyžaduje indikátory opotřebení na motocyklových pneumatikách. Většina zemí má stanovené minimální hloubky dezénu, které musí být dodrženy pro bezpečnost řidiče a ostatních účastníků silničního provozu. Tyto normy se mohou lišit v závislosti na typu a kategorii motocyklu, obecně ale platí, že minimální hloubka dezénu by neměla být nižší než 1,6 mm.
Kontrola hloubky dezénu a celkového stavu pneumatik by měla být správně prováděna před každou jízdou, obvykle se však hloubka dezénu kontroluje alespoň dvakrát za sezónu. Hloubka dezénu motorky je kritickým faktorem, který ovlivňuje jak jízdní vlastnosti, tak i bezpečnost na silnici. Nízká hloubka dezénu pneumatik motocyklu může vést k nedostatečné trakci a zvýšenému riziku aquaplaningu při jízdě v dešti. Je také důležité si uvědomit, že opotřebení dezénu může být ovlivněno řadou faktorů, jako je například styl jízdy, počasí a terén ve kterém jezdíte, nebo taky stav silnice. Pokud je motocykl vystaven extrémním podmínkám, měla by být hloubka dezénu kontrolována častěji.
Levné motocyklové pneumatiky skladem
Zdroj médií: Depositphotos, MDČR.