Nedávno jsme psali o tom, že od července roku 2026 budou muset mít i dodávky v mezinárodní přepravě tachografy. Názory na toto téma se různí, my jsme se zeptali samotných dopravců, co na to říkají.
Názory přepravců na tachografy v dodávkách
Články na téma tachografy:
- Tachografy: Co to vlastně je?
- Nové tachografy – co umějí proti těm starým?
- Servis tachografů
- Tachografy v dodávkách
- Tachografy – povinnost a pokuty
- Cejchování tachografu – jak to probíhá?
- Tachograf do dodávky – dává to smysl? - právě čtete
- Kalibrace tachografu - již brzy
Tachograf do dodávky
Nejprve si dovolím krátce uvést čtenáře do tématu. Kamiony v mezinárodní přepravě a vlastně všechna vozidla nad 3,5 tuny, která slouží ke komerčním účelům, musejí mít tachograf. Ten eviduje dobu jízdy a dobu odpočinku řidiče, slouží tedy ke kontrole dodržování povinných přestávek.
Patrně v rámci zlepšení bezpečnosti provozu se rozhodla EU aplikovat nařízení i na dodávky, tedy malá užitková vozidla s hmotností přes 2,5 tuny. Tachografy budou muset být tato auta vybavena od července 2026. Pozor, jde pouze o vozidla v komerčním sektoru, tedy ta, která nějakým způsobem vydělávají na přepravě zboží nebo osob. Obytná auta a dodávky soukromé tachograf nadále nebudou muset mít.
Nás zajímal názor přepravců, tedy těch, kteří ponesou náklady opatření a spadne na ně i další administrativa. Dotázali jsme se tedy několika firem, které se mezinárodní přepravou zboží zabývají. Zde jsou jejich odpovědi, z pochopitelného důvodu anonymizované:
Autodoprava Severní Čechy
„Aby se nám doprava dodávkami vyplatila, musejí řidiči jezdit hodně, bohužel. Cena za přepravu je navíc výrazně nižší než před několika lety, proto jsme dodávky zrušili úplně, poslední jsme stáhli z vozového parku v loňském roce. Věnujeme se již pouze kamionové přepravě.“
Autodoprava Liberecko
„Nebudeme schopni konkurovat kamionům. Dodávky jezdí hodně expresně, můj šofér musí být třeba za 12 hodin v Německu nebo Holandsku. Nedává mi to smysl, dojezdíme dodávky a končíme s tímto segmentem.“
Také čtěte
Autodoprava Ústí nad Labem
„Zkomplikuje nám to situaci, protože většina zakázek je na rychlo. Nejvíc vozíme automotive, to je asi 90 % našich kšeftů. Automobilce třeba nedorazí díly nebo dorazí špatné a my musíme hned vyrazit, naložit palety a jet rychle třeba do Německa, abychom tam ráno vykládali a nemusela se zastavovat linka.
Tohle skončí a náklady mi vzrostou zhruba o 50 %, už jsem to propočítával. Expresní doprava bude velký luxus, budou muset jezdit dva řidiči na autě. My jezdíme hlavně okolní země a řidiči mi nechtějí spát v autě, jedou na místo, třeba do Polska, a ještě stejný den se vrací. To skončí, nebude to technicky možné, případně to bude hodně drahé. Jsme středně velká firma, ale kluci, kteří jezdí sami na sebe a berou kšefty třeba přes Raaltrans nebo Timocom (weby, kde firmy nabízejí přepravu zboží – pozn. red.) skončí, protože se jim nevyplatí to dělat. Ano, jsou blázni, kteří jedou na jeden zátah třeba Španělsko nebo Portugalsko, zde to smysl má, ale dopad na normální dodávkáře, kteří nechtějí riskovat, bude hodně zásadní.“
Dává to smysl?
Jak jsme pochopili, tak dodávky jezdí ve velkém počtu skutečně expresní zakázky. U běžného zboží je jedno, jestli dorazí ráno nebo odpoledne, ale ve výrobě jde o rychlost. Pakliže bude muset řidič dělat povinné přestávky, asi to skutečně bude mít pozitivní vliv na bezpečnost jeho jízdy. Jenže na druhou stranu – polovina Česka se každý rok vydává k moři a povinné přestávky si řidiči rodinných kombíků rozhodně nedělají. Jaký tedy má smysl, šikanovat řidiče dodávek tím, že jim vezmeme klíčovou výhodu v podobě rychlosti přepravy?
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.