PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Od roku 2025 se získání řidičského oprávnění v České republice výrazně zkomplikuje

8. 11. 2024 2 min. čtení diskuze (5) Aktuality Tipy a rady Rádce motoristy Autoškola a řidičský průkaz Autoškola

Získat řidičské oprávnění bude ještě složitější. Po sadě nových otázek, které letos do testů přibyly, se plánuje jejich navýšení. Ze zhruba 850 otázek má být ve finále více než 2 000! Důvodem je snaha o zabránění memorování a lepší pochopení samotného provozu.

Od roku 2025 se získání řidičského oprávnění v České republice výrazně zkomplikuje

Řidičské oprávnění už nezíská jen tak někdo

Získání řidičského průkazu je u nás podmíněno plnoletostí a úspěšným složením zkoušky k řízení konkrétní skupiny motorových vozidel. Testy jsou ovšem rok od roku složitější. Během letošních prázdnin například přibylo dalších 40 nových otázek (30 statických a 10 dynamických s animacemi).

Počet otázek se má i v průběhu let nadále navyšovat. Nové otázky budou zaměřeny primárně na znalosti pravidel silničního provozu a vnímání rizik při řízení. O jejich přípravu se starají zástupci Ministerstva dopravy a Asociace autoškol ČR.

Otázky v autoškole přibývají poslední dva roky

Nutno podotknout, že aktualizace testových otázek není záležitostí posledních několika měsíců. Otázky se variabilně mění zhruba poslední dva roky. Tak, jak nové otázky přibývají, tak se některé starší z testů postupně vytrácejí. Například tento rok jich ministerstvo vyřadilo na tři desítky.

Důvodem, pro přidání nových statických a dynamických otázek je podle zástupců agendy autoškol Ministerstva dopravy zejména snaha o zabránění učení se jednotlivých otázek nazpaměť. Žadatel o řidičské oprávnění by se měl v rámci přípravy setkat s dopravními situacemi, se kterými se běžně setkává i v silničním provozu a tyto situace by měl umět odpovídajícím způsobem řešit.

Inspirace evropskou unií

Původní sada testových otázek pro autoškoly čítala zhruba 850 kusů. Po přidání nových otázek v posledních dvou letech má nyní přibližně 1 100 otázek. Podle zástupců Ministerstva dopravy a Asociace autoškol ČR je ale v EU standardem 2 000 otázek, na které by se měli autoškoly dostat během nadcházejících let.

Do budoucna je také potřeba počítat s tím, že závěrečné testy v autoškole se zcela zásadním způsobem promění. Kromě navyšování počtu otázek chce Ministerstvo dopravy přijít s rozdělením teoretické zkoušky na dvě části, které nejspíš budou kopírovat statické a dynamické otázky. U stávajících otázek by měl být také nově omezený čas na odpověď. Jakmile žadatel o řidičské oprávnění na danou otázku odpoví, už se k ní nebude moci vrátit.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Milan, 10. 11. 2024 15:48, reagovat
Ihned 2.1.2024 jsem si vytiskl novelizovaný Zákon 361/2000 Sb. v plném znění a dodnes si ho příležitostně pročítám a osvojuji... Ruku na srdce, kdo z těch dnešních 6,6 milionů majitelů ŘP to udělal ? Autoškola chce rychlé prachy, ale řidičská kvalita žáka je moc nezajímá. Pokud nebude jezdit skvěle, klidně by měl za volantem a v učebně sedět minimálně rok s učitelem... Nejsem proti.
Milan, 10. 11. 2024 15:57, reagovat
Jo a k té "Inspiraci evropskou unií"
Mám jen jednu větu:
První a poslední dobrou věc EU učinila, když ze zemí EU mohu volat jako doma v rámci paušálu, to je asi jediná smysluplná věc !
Daniel Hrubý, 9. 11. 2024 10:15, reagovat
To se mají děcka na co těšit. S naučením otázek taky nesouhlasím, ale styl otázek už i dnešních testů je koncipován stejně blbě jako otázky maturitní. Protože jenom idiot dokáže formulovat otázku stylem: Auto po pravé straně auta z výhledu projede křižovatku jako... Kdysi se říkalo, že debilové se uklízejí na vyšší posty, aby neškodili tam, kde se něco opravdu dělá. No asi to platí pořád. A znát zákon o provozu? První, co děcka zjistí, je to, že na to stejně každej sere. A řeší se to teprve tehdy, když se něco stane. Já ten zákon znám. Musím. Minulý týden jsem jel po D1 z Kyjeva do Brna. Divojkej západ, právo silnějšího nebo bohatšího. V dešti denní světla, auta na prázdným třípruhu jedou v levým na tempomat 120... Nahovno zvyšovat složitost otázek mladým. Investoval bych do prosazování stávajícího a stačilo by. Jenže vymáhat třeba správné parkování, to by voliči spočetli ve volbách. Tak zakryjeme neschopnost a vymyslíme další krávovinu.
Tomas Nosek, 9. 11. 2024 9:39, reagovat
Inspirace od EU....proboha...:-)
Juraj Seman, 8. 11. 2024 14:53, reagovat
Místo zjednodušení otázek,tak aby je žáci zvládli chápat a rozumět jim, přijde zvýšení jejich počtu ve snaze zabránit zapamatování odpovědí... K čemu to povede? Tak jako první samozřejmě korupce, ta bude ještě více tímto podpořena. Zvýší se také počet těch, kteří se na nějakou autoškolu vykašlou a budou jezdit bez oprávnění. To je u nás už dávno celkem běžné, tímto však toto nabude na intenzitě. Zvýšení počtu otázek, kde mnohé jsou tak plné chytáků, že i zkušení profesionálové mají co dělat správně odpovědět. Přitom každý normální člověk ví, že autoškola může dát jen omezený základ a žádná teorie nenahradí praxi.Navíc většina autoškol alespoň co se týká nákladních vozidel disponuje auty, která už dnes na silnicích potkáte v minimální míře. Většina autoškol nemá žádné moderní vozidlo s automatickou převodovkou a o nějaké moderní elektronice už nepíši... Místo tohoto by se měl vůbec změnit celý sýstém autoškol, zjednodušit teorii a zaměřit se na důkladnou praxi. Třeba u osobních aut více jízd, hlavně u žáků z měst a u nákladních aut obnovit podobný systém jako před sametem, kde nový řidič dostal oprávnění na skupinu C a po dvou letech praxe teprve na rozšířil na E, dále pak byla zavedena povinnost u nového řidiče jezdit dva měsíce se zkušeným řidičem v tzv. zácviku... Tyhle věci by byly pro bezpečnost silničního provozu daleko lepší než biflení tisíců otázek plných chytáků zpaměti aby žák prošel testy, aniž by je v praxi byl schopen chápat.

Podobné články