Prasklina na čelním skle není příjemnou záležitostí. Leckdy ani nevíte jak, a najednou máte malého pavoučka. Co teď ale s tím? Můžete to vyřešit opravou sami nebo necháte pro jistotu vyměnit celé sklo. Kdo má pojištění, je v tomto případě vítěz.
Oprava autoskla - opravdu se do toho pouštět?
Je to jedna z těch méně příjemných záležitostí, které se vám na autě mohou stát. Pokud je prasklina opravdu malá, dá se zacelit pomocí pryskyřice. Horší to je, když se pavouk během pár hodin rozjede v celé své kráse. Navíc pokud prasklé sklo brání řidiči ve výhledu, je nezákonné s takovým autem nadále pokračovat v cestě, a proto by se situace měla řešit hned.
Rozhodně se vyplatí mít připojištění čelního skla, kdy vám pojišťovna sklo zaplatí, obvykle se doplácí jen pár stovek nebo nic. Pokud byste to pojištěné neměli, pak si připravte peníze na opravu. Výměna celého skla může přijít i na několik tisíc korun, zpravidla dražší jsou pak skla, která jsou například vyhřívaná nebo v sobě skrývají anténu. O ceně také rozhoduje model nebo značka vozu, protože některá vozidla mají specifická skla.
Oprava autoskla doma nebo v servisu?
Jak již bylo řečeno, pokud se jedná o povrchovou prasklinu, která není větší než 6x10 milimetrů, můžete si poradit svépomocí. Potřebovat k tomu budete lepidlo na sklo - přesněji plnit prasklinu budete speciální pryskyřicí. V obchodě hledejte něco, čemu se říká sada na opravu čelního skla. Běžně ji pořídíte do 300 korun. Existují ale i dražší produkty, kde je součástí balení i speciální UV lampa, takové pak koupíte klidně i za 1000 korun.
Když už se stane, že kamínek vystřelí do okna, tak byste v ideálním případě, měli zastavit. A to z důvodu zalepení praskliny průhlednou izolepou. Dělá se to proto, aby se dovnitř nedostal vzduch, ani nečistoty. To vše by totiž po opravě bylo vidět a mohlo vás při jízdě později iritovat. Jenže, kdo běžně s sebou vozí izolepu? A hlavně, kdo si vzpomene, že to má udělat?
Na opravu prasklin skla si vyhraňte dostatečný čas a dělejte to v klidu, obzvlášť pokud s tím nemáte zkušenosti. Každá sada na opravu by měla mít v balení i přesný postup, jak docílit úspěšného zacelení poškození. Výsledek dopředu není znám, buď se to povede a prasklina bude téměř neviditelná nebo se to nepovede tak dokonale, jak byste si přáli.
V případě, že máte poškrábané sklo a chcete přes něj lépe vidět, máte dvě možnosti. Necháte si opravit poškrábané čelní sklo v servisu nebo zkusíte jednu z babských rad, které kolují na internetu.
Pokud se na opravu necítíte nebo jste to nikdy nedělali a nechcete nic riskovat, pak je vhodné zkusit zajet do svého autoservisu. Tam provedou opravu, za kterou zaplatíte zhruba 1000 korun a výsledek je neurčitý - opravdu záleží na tom, jak moc a jakým způsobem kamínek sklo poškodil. Pokud se vše zadaří, máte vyhráno. V opačném případě bude asi nutné vyměnit celé sklo.
Tip na závěr
Jestliže míváte poškozené čelní sklo v jednom kuse, pak se zajisté nevyplatí ho celé měnit po každé, kdy vám tam cvrnkne kamínek. Pokud to není nutné, vyčkejte až to bude opravdu neúnosné. Jen pozor na prasklinky v zorném poli řidiče, za to hrozí pokuta a body.
A nebo můžete také zkusit variantu s bezpečností fólií na autoskle. Je to něco na podobný způsob folie, která se dává třeba na přední stranu mobilního telefonu. Taková folie na autoskla je bezbarvá a musí splňovat všechny normy pro provoz na pozemních komunikací.