PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Parkovací senzory v automobilu: jak fungují a na co si dát pozor

26. 1. 2021 2 min. čtení diskuze (3) Technologie

Dříve výsada dražších modelů, dnes samozřejmost v nabídce příplatkové výbavy snad ke každému vozu. Vlastně bychom asi těžko hledali nějaké auto, které parkovací senzory vybavit nelze. Ale věděli jste, jak tento užitečný pomocník funguje?  

Parkovací čidla - jak fungují a na co si dát pozor?

Články na téma parkování:

  1. Parkovací senzory: jak fungují a na co si dát pozor - právě čtete
  2. Podélné parkování - jak na to?
  3. Dopravní značka Parkoviště
  4. Dopravní značka Parkoviště K+R
  5. Parkovací stání - jaké jsou rozměry?
  6. Jak správně parkovat podélně?
  7. Význam nové dopravní značky P+D
  8. Parkování na chodníku: Kdy je to dovoleno?
  9. Parkování na zahradě - výhody a nevýhody - již brzy

Kolečka v nárazníku 

Přítomnost parkovacího senzoru se u auta obvykle pozná podle jakýchsi koleček o průměru zhruba 1,5 centimetru, která jsou umístěna v nárazníku. Jedná se vlastně o takové malé sonary, které pracují na principu echolokace. To znamená, že vysílají akustický signál o frekvenci 48, 58 nebo 68 kHz a měří, za jak dlouho se vrátí. Relativně jednoduchým výpočtem pak zjistí, jak daleko je od nárazníku nejbližší překážka a tento výstup pak graficky přenesou nejčastěji na displej mezi budíky, nebo velký displej rádia. Grafické znázornění je pak také propojeno s akustickým signálem, jehož frekvence se zvyšuje s tím, jak se zmenšuje vzdálenost od překážky. 

Pozor na falešný poplach 

Díky tomu, že senzorů je v nárazníku více, je pak řidič schopen vidět, že třeba levým rohem svého vozu je už jen kousek od kamenné zídky, kdežto vpravo má ještě místa dostatek. Bohužel senzory nejsou natolik pokročilé, aby byly schopny rozpoznat, že například půl metru před již zmíněnou kamennou zídkou vyrůstá z praskliny v asfaltu trs trávy. Akustická i optická signalizace již tedy bije na poplach, ale v zrcátku vidíte, že zídka je stále ještě bezpečně daleko. S tím je třeba při používání parkovacích asistentů počítat a nespoléhat na ně stoprocentně

Vybavte svůj vůz parkovacími asistenty

Každý výrobce plaší jinak 

Rovněž je třeba počítat s tím, že každý výrobce má signalizaci odlišně nastavenou. Jedna automobilka začne řidiči tvrdit, že jistojistě už každé další popojetí dozadu skončí ťukancem, i když je za vozem ještě třeba půl metru místa. Řidič si na to navykne, pak přesedne do jiného auta, kde je signalizace realističtější a skončí to promáčklým nárazníkem... 

Sada pro dodatečnou montáž parkovacích čidel

Dodatečná montáž? 

Parkovací senzory je možné namontovat i u vozů staršího data výroby, které nebyly s touto položkou nabízeny. Existuje nespočet sad, se kterými je to pro šikovného kutila otázka jednoho odpoledne. Zde ale doporučujeme nekoukat po těch nejlevnějších, které si občas ukazují co chtějí a spíše si trochu připlatit za kvalitnější.

Pro plnohodnotné automatické parkování pak v automobilech slouží parkovací asistenti. O nich jsme psali v článku: Co je parkovací asistent, jak funguje a jak se používá.

Zdroj médií: depositphotos.
Vladimír Molík, 3. 2. 2021 16:10, reagovat
Zvlášť při podélném parkování jde o centimetry, aby byl znemožněn odjezd vozidla, od kterého parkujete 1-2 cm! Naschvál, že jo?
Jiří Černý, 27. 1. 2021 12:28, reagovat
Když to pípne, tak se kouknu, hlavně na telátka u obchodních domů.
Jinak mám Octavii se zadními senzory, bezvadné, lze couvat v klidu do 10cm.
(tedy pokud se nezasníte a bum - u mě už čtyřikrát, ale bez škod)
Kamil Faist, 30. 1. 2021 18:51, reagovat
Nejlepší je mít vzadu kameru. To se to parkuje! Na centimetr přesně :-)

Podobné články