🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Parkování v Praze hlídá časomíra

20. 6. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

V centru hlavního města Prahy se v posledních měsících testují nové časomíry stání. K pořízení se odhodlalo vedení Prahy 1 a v praxi tato technologie pomáhá zaznamenávat, jak dlouho auto na takovém místě vlastně parkuje.

Parkování v Praze a časomíra

Hlavní město Praha se dlouhodobě potýká s kritickým nedostatkem parkovacích míst a v samotném centru je tento problém ještě zřetelnější. I proto tamní politici dlouhodobě hledají řešení, jak se s touto potíží v praxi vypořádat. Aktuálně testují funkčnost a využitelnost digitální časomíry a první zkušenosti ukazují, že počet dopravních přestupků na úseku parkování se i díky tomu podařilo mírně snížit.

Hlavní princip této technologie spočívá v tom, že časomíra hlídá parkovací dobu na místech, která slouží pouze pro účely zásobování. Nejen v Praze se často stává, že taková parkovací místa jsou často zabraná i nezásobujícími řidiči. Fungování je tedy v podstatě jednoduché. Jakmile motorista na takovém místě zaparkuje, začne časomíra běžet. Dokud z takového místa zase neodjede, vyobrazuje se přesný časový údaj, jak dlouho takové vozidlo na místě stojí. Pokud se auto na místě nachází příliš dlouho a přestupek zaznamená městská policie, může mít řidič malér.

V Praze jsou časomíry už na několika místech

Technologie se zatím nachází na Národní třídě (před Palácem Metro a u Nové scény), na Václavském náměstí, ve Spálené, na Smetanově nábřeží i ve Štěpánské ulici. Pokud se však při finálním vyhodnocení ukáže, že tyto časomíry dávají v praxi smysl, mohly by se další kusy rozšířit i do jiných částí Prahy.

Nevýhodou nové časomíry každopádně zatím je, že měřený čas přímo neputuje na městskou policii. Ta se tedy o provinění nedozví přímo. V praxi to znamená, že časomíru musí několikrát denně kontrolovat příslušník přímo v terénu, což je ale na druhé straně často velmi časově i finančně náročné.

To je znatelná odlišnost třeba od monitorovacích vozů TSK, které téměř po celé Praze dohlíží na zaplacené parkování v modrých a fialových zónách. Auta disponují speciálními kamerami a pořízené záběry následně po zjištění dopravního přestupku míří k vyhodnocení a přezkoumání na úřad, který následně posílá výzvu o zaplacení pokuty vlastníkům motorových vozidel, kteří se provinili.

Pokuta, botička i odtah

Pokud auto v zóně pro zásobování parkuje déle, než je povoleno, uchyluje se městská policie nejčastěji k odtažení vozu. V některých případech jsou ale tyto přestupky řešeny standardně peněžitou pokutou, případně pak botičkou. Rozhodnutí záleží na konkrétním strážníkovi, který má vyřizování dopravního přestupku v místě na starosti.

První pražské zkušenosti ale ukazují, že tato technologie by v praxi mohla dávat smysl a politici začínají postupně uvažovat nad tím, že se časomíry rozšíří i jinam. Do úvahy samozřejmě připadá i zavedení v jiných městech. Praha totiž v rámci České republiky samozřejmě není jediným městem, které má s parkovacími možnostmi v praxi potíže.

Zdroj info: Autorský článek.
Zdroj médií: Jiří Lacina.

Podobné články