Auto od patnácti let může být velkým lákadlem pro mladé dospívající. Avšak jejich bezpečnost nemusí být vždy zaručena. Jaké auto vybrat školákovi od 15 let a čemu se raději vyhýbat?
Poradíme, jak vybrat auto od 15 let
Články na téma vybíráme nový vůz:
- Koupit nové nebo ojeté auto?
- Jaký je nejlepší nový hatchback?
- Testy nových aut
- Vybíráme auto od 15 let - právě čtete
- Zánovní vozy: Co si při výběru pohlídat?
Co vlastně je auto od 15?
Auto od patnácti je spíš taková oplechovaná motorka. Podle papírových specifikací musí mít motor objem do 50 kubických centimetrů a výkonnostně nesmí přesahovat 4kW, neuvěřitelných 5 koňských sil. Maximální konstrukční rychlost tohoto automobilu přitom nesmí přesáhnout 45 km/h a musí mít v naloženém stavu maximálně 350 kilogramů.
Jelikož rychlost automobilu není nijak převratná, na dálnici se s ním určitě nepodíváte. Spolu s rychlostí jde ruku v ruce také bezpečnost, která taktéž nebude úplně skvělá s přihlédnutím na maximální možnou hmotnost. Komfort snad ani nemusíme zmiňovat.
Jaké řidičské oprávnění musí člověk mít?
Na to, aby člověk mohl řídit tento peklostroj, musí absolvovat autoškolu na malý motocykl. Proto, že náš zákon ještě nepovoluje použít jako výcvikové vozidlo toto malé auto. Poté je možné získat řidičské oprávnění AM k řízení maloobjemového automobilu.
Pouze pro dospívající? Určitě ne!
Automobil od patnácti let nemusí řídit pouze mladí. Využít ho mohou také senioři. Příkladným může být například starší člověk, který má odjakživa řidičské oprávnění pouze na babetu. Avšak na stará kolena se už na jednostopém vozidle bojí jezdit, proto by mohlo být dobrým kompromisem právě toto vozidlo, kterým by mohl dojíždět do obchodu na nákupy.
Jaké auto své ratolesti koupit a kterému se raději vyhnout?
Fiat 500 od firmy Ellenator
Pokud se nechcete připravit o bezpečnost, můžete se vydat do německé firmy Ellenator, která se specializuje na přestavbu Fiatu 500 na „tříkolku“ - ve skutečnosti to však tříkolka úplně není. Firma zadní nápravu upravila tak, že se kola nachází pouhých 46 centimetrů od sebe, což však na první pohled vypadá tak, že je tam kolo pouze jedno. Při zatáčení tak budete muset myslet na to, že se můžete v případě prudkého manévru překotit. Na tuto úpravu si pak kromě Fiatu 500 připravte ještě dalších 480 tisíc korun na následnou přestavbu.
Aixam
Jestliže však nechcete utrácet až tak velké částky, můžete se podívat například na Aixam. Francouzský výrobce nabízí v současné době hned 9 variant tohoto vozu. Nejznámějším modelem je pak GTO, který se tváří jako sportovní varianta řady City. Kromě toho v nabídce naleznete také „offroadové kupé“ Crossline nebo Crossover. Konstrukce vozidla je vyrobená z duralu a zbytek z obyčejného plastu. Poháněná jsou přední kola a za příplatek si v autě můžete zapnout také rádio nebo klimatizaci. Pokud se s tímto autem vybouráte, rozhodně nepočítejte s tím, že vás budou chránit nějaké airbagy. Těmi totiž Aixam vůbec nedisponuje.
Nejlevnější model je stále dražší než nejlevnější u nás velmi známé a oblíbené Citigo, které je však mnohem bezpečnější a také propracovanější.
Renault Twizy
Dalším oblíbeným vozidlem, které můžete řídit od 15 let je Renault Twizy. Automobilka Renault nabízí model Twizy, což je plně elektrické vozítko, které je klasifikováno jako čtyřkolka. Dvoumístné vozítko je, oproti Aixamu, vybaveno alespoň základními airbagy, bezpečnostními pásy a dalšími ochrannými prvky. Za nejzákladnější a nejlevnější model pak zaplatíte kolem 170 tisíc korun.
Zdroj médií: Depositphotos.