PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Poškrábané auto? Menší škrábance jdou snadno rozleštit

19. 11. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Autokosmetika, autodoplňky a mytí auta Autokosmetika a autochemie

Větší či menší škrábance na karoserii, respektive laku, potkají časem asi většinu aut. Poškození se však dá účinně odstranit, což však platí jen do určité míry. Rozleštit rozhodně nejde všechno.

Odstraňovače škrábanců na karoserii

Články na téma údržba a oprava autolaku:

  1. Oprava škrábanců na autě
  2. Renovace laku auta: Na co si dát pozor
  3. Jak vyleštit lak na autě
  4. Odstraňovače škrábanců na karoserii - právě čtete

Moderní laky poskytují autům lepší ochranu než dřív. Třeba staré škodovky měly povrch matný a pastelový, který navíc oxidoval. Pak přišla doba, kdy bylo možné si připlatit za metalízu, což byla taková malá revoluce. Jenže na lesklém povrchu jsou zase skvěle vidět všechny nedostatky, opotřebení a škrábance.

Jak odstranit škrábance na autě

Poškození začíná u většiny vozidel na těch samých místech. Typicky se jedná o prostory kolem klik dveří, ty jsou po pár letech plné vlásečnicových škrábanců. Něco takového však lze opravit poměrně snadno – rozleštěním. Prostředky k tomu určené obsahují abraziva a plniče. Abrazivum obrousí hrany vrypu, který pak není tak výrazný a splyne s okolím, plnič zacelí nerovnost. Problém je, že třeba rozleštění v okolí klik přinese sice lokální efekt, ale o to víc pak bude místo výrazně lesklejší ve srovnání s okolím. Proto je ideální spojit to s mytím a aplikovat vosk, který rozjasní povrch celé karoserie.

Strojní leštění karoserie

Nákladnější a pracnější variantou řešení problému je strojní leštění. To však odebírá něco málo z vrstvičky laku, která má třeba 100 mikronů. Pokud leštíme orbitální leštičkou, tedy tím šetrnějším způsobem, je úbytek ve vyšších jednotkách mikronů. Rotační leštička umí zeštíhlit vrstvu o něco víc, klidně několik desítek mikronů. Hodí se proto spíš na celkovou renovaci laku, například u veteránů nebo cennějších aut. V extrémním případě, v nešikovných rukách, lze leštičkou dokonce lak probrousit, děje se tak nejčastěji na hranách, například u blatníků, sloupků nebo dveří. Podobně lze lak poškodit neopatrným zacházením se smirkovým papírem, což je problém spíš při lokálním lakování do rozstřiku.

Strojní leštění karoserie

Oprava škrábanců karoserie „až na plech“

Pro hlubší vrypy, které jdou až na plech, lze doporučit buď lakovnu, nebo opravnou lakovou tužku. Nejprve je však třeba přesně vědět, jaký odstín potřebujete. Najdete to typicky na štítku v servisní knížce. Obsahem balení je obvykle krycí lak a pak transparentní vrchní vrstva. Velmi doporučujeme zakoupit sadu už po koupi auta. Proč? Když se lak proškrábne moc, odhalí plech, ten začne brzy korodovat. Máte-li v garáži lakovou tužku, můžete tomu zabránit tím, že opravu provedete co nejdříve. Jinak doporučujeme konvertor koroze a místo samozřejmě řádně vyčistit a odmastit. Lakové tužky však nejsou určeny na nic jiného, než škrábance. Přelakovat blatník opravdu nezvládnou.

Zdroj info: automax.
Zdroj médií: Depositphotos.

Za odborné informace děkujeme

Odborník v oblasti autochemie, olejů a maziv, úklidové techniky nebo výstavby mycích center. Výhradní distributor značek Shell, Coyote, MA-FRA a dalších v oblasti automotive i industry.

Podobné články