Ještě před pár lety byste na ně v Praze nenarazili, nyní ale ze hry čím dál více vytlačují osvědčené autobusy. Řeč je o trolejbusech, které se v pražských ulicích poměrně rychle zabydlují.
Pražské autobusy vytlačují trolejbusy
Důvody jsou poměrně jasné – tlak na udržitelnost a zelenou veřejnou dopravu. Podobné trendy jsou totiž patrné i v dalších státech Evropské unie. Souvislost to má i s dotační politikou. Tvůrci dotačních titulů totiž veřejnou podporu konstruují tak, aby i městská hromadná doprava v evropských městech zelenala co možná nejrychleji.
I proto se na území Prahy v letošním roce postupně rozjedou dvě úplně nové trolejbusové linky, od kterých místní politici čekají mnohé. První ostrý start proběhl už počátkem letošního února, kdy se do akce dostala linka 58. Jedná se o první novodobou trolejbusovou linku na území Prahy, která nahradila letitou autobusovou linku 140.
„Trať pro elektrobusy z Palmovky do Miškovic je příkladem, kdy má elektrický pohon opravdu smysl. Částečně zbaví část Prahy emisí z dieselových motorů, což jako zástupci Prahy 8 naprosto vítáme,“ myslí si starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS).
První trolejbusová linka po 52 letech
Testovací jízda na této trase probíhala ještě několik měsíců před tím. První zkušební trolejbusová jízda se na této trase uskutečnila už v říjnu roku 2022, konkrétně na trase mezi oblastí Letňany a Čakovice. Poté se tato trasa začala postupně rozšiřovat, až časem vytlačila autobusovou linku úplně.
„Dopravní podnik převzal 15 bateriových kloubových trolejbusů SOR TNS 18 pro linku 58 na konci roku 2023. Měl však výhrady, protože vozidla vykazovala dílčí závady a neměla potřebné dokumenty. Můžeme tak čekat, že po dobu několika dní na trase potkáme i dva velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m,“ upozornil radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09 a STAN).
Z politického vedení Prahy poměrně opakovaně zaznívá, že rozmach trolejbusové dopravy tam berou vážně. Dokonce se zdá, že po dokončení všech plánovaných projektů by se Praha měla stát největším trolejbusovým dopravcem v celé České republice. Přitom ještě před pár lety se zdálo, že trolejbusy se do pražských ulic už nikdy nedostanou. Časy se ale rychle mění a veřejná podpora ve světle dotací rovněž.
„Změnou u trolejbusové linky 58 je oproti původnímu autobusu 140 nové umístění nástupní zastávky Palmovka v Zenklově ulici ve směru k Libeňskému zámku na stejném místě, kde zastavují tramvaje. To cestujícím usnadní přestupy. Navíc také zastavuje na zastávce Libeňský zámek ve směru na Prosek," dodal předseda komise pro dopravu Martin Jedlička (TOP 09 a STAN).
Nová linka i na letiště
Linka číslo 58 mezi Palmovou a obcí Miškovice ale není jedinou trolejbusovou trasou, která se na pražském území v aktuální době rozjíždí. Možná ještě více sledovaným projektem je linka, která je plánována mezi zastávkou Nádraží Veleslavín a Letištěm Václava Havla.
Už od března totiž právě na této trase nahradí naftové autobusy. Náhrada to má být poměrně velkolepá, neboť by mělo jít o nejdelší velkokapacitní bateriové trolejbusy, které budou na území České republiky v provozu. Jeden totiž měří jen těžko uvěřitelných 25 metrů.
Obrovská délka nových trolejbusů je poměrně logická. Doprava na pražské letiště je totiž poměrně často velmi kapacitně náročná. I proto je třeba, aby městská hromadná doprava tento nápor ze strany cestujících zvládala. Právě extra dlouhé trolejbusy tomu mají jasně pomoci.
„Nechtěli jsme v Praze dál čekat s čistou dopravou na letiště. Na elektrifikaci autobusové linky č. 140 mezi Palmovkou a Miškovicemi v Praze proto takřka plynule naváže další projekt transformace autobusové linky na trolejbusovou. Zajímavostí je, že přibližně polovina trasy tak díky jízdě v režimu na baterii může zůstat bez trolejového vedení. Baterie se pak budou znovu dobíjet nejen za jízdy pod trolejí, ale také v obratištích a na dalších stanovištích,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.
Zdroj médií: Depositphotos.