Možná to znáte také. Jedete kolem zastávky MHD a zničehonic autobusu, který tam stojí, začne blikat blinkr a přesně v ten okamžik se neohroženě začne sunout do vašeho jízdního pruhu.
Kdy má autobus přednost v jízdě?
Články na téma přednosti vozidel:
- Základní přednosti vozidel
- Přednost autobusu před autem: Kdy tomu tak je? - právě čtete
- Přednost tramvaje v jízdě před autem
- Přednost a výjezd autobusu ze zastávky
- Tramvaj a její přednost před autem
- Kdo má přednost aneb Pozor na pravou ruku!
Přednost autobusu dle zákona
Zákon č. 361/2000 Sb., konkrétně § 25 odstavec 6 praví:
"Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla; řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem."
Přednost autobusu podle skutečnosti
Zde je celkem jasně řečeno, že v situaci, kdy řidič autobusu začne vyjíždět ze zastávky, jsou ostatní vozidla povinna mu toto umožnit. Kéž by to ale v praxi fungovalo tak, jak si to zákonodárci přáli... Důležitá je totiž i poslední věta paragrafu šest "řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem."
Sáhnout do svědomí by si měli především řidiči autobusů, kteří této výsady často doslova zneužívají. A pod termínem "často" mám na mysli, že takovou situaci vídám prakticky pokaždé, když se vydám do města s fungující MHD.
Důležitá věta pro řidiče autobusů
On totiž ve stejném zákoně existuje i § 2, který vymezuje základní pojmy. Konkrétně mám na mysli písmeno l:
"Nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí."
A tuto větu by měl mít každý řidič autobusu (či trolejbusu) na paměti stejně, jako si pamatuje výsadu přednosti při vyjíždění ze zastávky. Ono je totiž jednoduché vyhodit blinkr a současně s tím přidat plyn. Je ale třeba mít na paměti, že existuje i něco, jako je reakční doba, brzdná dráha a podobně. Když pak policie tento druh nehod řeší, nedělám si iluze, že by řidič autobusu přiznal, že začal blikat současně s rozjezdem a tím značně omezil reakční prostor automobilisty jedoucího kolem zastávky. Ten je navíc i tak nějak automaticky v podobném případě vinen, pakliže nemá na své straně svědka, či ještě lépe záznam z palubní kamery.
Vše je vždy o vzájemném respektu
Ano, nikdo není svatý, řidiči aut se kolikrát nechtějí táhnout přes půl města za pomalejší krabicí a tak vídám v nemalém množství i jedince, kteří svoji zákonnou povinnost neplní a jednoduše autobus do silnice nepustí. Ale daleko častěji vídám právě autobusáka, který si myslí, že nikdo v okolí 100 metrů na práci nic jiného, než hlídat, jestli náhodou autobus nepotřebuje vyjet ze zastávky.
Pro obě strany z tohoto článku něco vyplývá. Bez použití paragrafů a citování zákonů bychom to shrnuli do jedné věty. Chovejte se k sobě na silnicích tak, jako by všichni řidiči kolem vás byli vaši rodinní příslušníci a respektujte daná pravidla provozu.