V poslední době často diskutované emisní normy mají docela dlouhou historii. Ta úplně první začala platit v americké Kalifornii roku 1968. V posledních letech se úroveň emisí dostává velmi nízko, takřka na limit konstrukčních možností motorů.
Přehled emisních norem pro osobní automobily
Články na téma emisní limity:
Nás ale zajímají především ty "naše", tedy evropské normy. Značí se "Euro" a číslem (např. Euro 3). Pozor, nepleťte si normu pro osobní automobily s normou pro nákladní vozy a autobusy. Ty se značí stejně, ale číslice je římská (např. Euro IV).
Tabulka emisních tříd pro benzínové motory
Rok | Norma | Oxid uhelnatý | Oxidy dusíku | Pevné částice |
1993 | Euro 1 | 2,72 | ||
1997 | Euro 2 | 2,2 | ||
2001 | Euro 3 | 2,3 | 0,15 | |
2006 | Euro 4 | 1 | 0,08 | |
2011 | Euro 5a | 1 | 0,06 | 0,005 |
2013 | Euro 5b | 1 | 0,06 | 0,0045 |
2015 | Euro 6b | 1 | 0,06 | 0,0045 |
2018 | Euro 6c | 1 | 0,06 | 0,0045 |
2019 | Euro 6d - TEMP | 1 | 0,06 | 0,0045 |
2021 | Euro 6d | 1 | 0,06 | 0,0045 |
Jak můžete vidět, tak dějiny Euro normy začínají v roce 1993. Tehdy nebyl ani pro dvoutaktní motory problém se do ní vejít. Od roku 2005 už to ale problém je, proto v té době nabídka dvoudobých strojů prořídla. Tabulka také ukazuje, že ve chvíli, kdy se podařilo snížit emitovaný oxid uhelnatý na přijatelnou úroveň, začala se řešit míra oxidu dusíku a následně pevné částice. Naštěstí filtr pevných částic (DPF) benzinových motorů vydrží násobně víc než DPF motorů naftových.
Také čtěte
Tabulka emisních tříd pro naftové motory
Rok | Norma | Oxid uhelnatý | Oxidy dusíku | Pevné částice |
1993 | Euro 1 | 2,72 | 0,14 | |
1997 | Euro 2 | 1 | 0,08 | |
2001 | Euro 3 | 0,66 | 0,5 | 0,05 |
2006 | Euro 4 | 0,5 | 0,25 | 0,025 |
2011 | Euro 5a | 0,5 | 0,18 | 0,005 |
2013 | Euro 5b | 0,5 | 0,18 | 0,0045 |
2015 | Euro 6b | 0,5 | 0,08 | 0,0045 |
2018 | Euro 6c | 0,5 | 0,08 | 0,0045 |
2019 | Euro 6d - TEMP | 0,5 | 0,08 | 0,0045 |
2021 | Euro 6d | 0,5 | 0,08 | 0,0045 |
Naftové motory jsou na tom podobně jako ty benzinové. Striktnější je k nim norma co se týče oxidu uhelnatého, naopak mohou vypouštět nepatrně více oxidu dusíku. Pevné částice se tu řešily daleko dříve, což je také důvod, proč mají benzinové motory DFP až v poslední době. Kdežto naftové už je mají zhruba od normy Euro 4.
Normy Euro 6b a 6d. Proč jsou stejné?
Dost možná si říkáte, proč jsou normy Euro 6b a Euro 6d stejné? To je z toho důvodu, že se měnila testovací metodika. Do té se začaly zahrnovat i testy v reálném provozu. Byla povolena určitá tolerance ohledně toho, jak velký může být mezi laboratorním testem a zkouškou v provozu rozdíl. Třeba u Euro 6d - TEMP byla tolerance 110 %, kdežto současná Euro 6d povoluje odchylku jenom 43 %.
Co Euro 7?
V posledních měsících se hodně diskutuje o normě Euro 7, která by měla být schválena ještě letos a platila by od roku 2025. Zatím se neví, jak moc bude přísná, ale je dost dobře možné, že pro spalovací motory, tak jak je známe, bude likvidační. V Bruselu totiž bohužel nesedí technici, ale úředníci, na které má obří vliv zelená lobby. Mluví se dokonce o tom, že úroveň vypouštěných pevných částic bude tak přísná, že bude pod úrovní, kterou současné přístroje dokáží naměřit. Navíc se počítá s tím, že by se znovu měnila testovací metodika a auta by musela normu plnit i s přívěsem a při jízdě do kopce.