Každá z kapalin v autě má nějakou předepsanou hladinu, chcete-li množství. S výjimkou té do ostřikovačů je nutné toto množství v určitém rozmezí udržovat. Platí to i pro chladicí kapalinu.
Přelití chladicí kapaliny
Články na téma revize chladicí kapaliny:
- Jak probíhá měření hustoty chladicí kapaliny?
- Výměna chladicí kapaliny
- Dolévání chladicí kapaliny
- Přelití chladicí kapaliny - právě čtete
- Měření chladicí kapaliny
- Výměna chladicí kapaliny
Doplnění chladicí kapaliny není nic složitého, zvládne to snad každý. Jenže když se to přežene a kapaliny je v nádobce víc, než jen mezi ryskami, autu to škodí. Jak je to možné?
Jak funguje chlazení?
Předně je dobré si vysvětlit, co se vlastně s chladicí kapalinou děje. Ta nádržka, do které ji doléváme, je vlastně nejvyšším bodem chladicí soustavy, je to takový zásobník a expanzní nádoba v jednom. Odtud jde do chladicího okruhu (ve skutečnosti jsou dva, ale to pro potřeby tohoto článku není podstatné), ve kterém díky čerpadlu koluje, konkrétně motorem, který má v sobě takové kanálky, kudy kapalina putuje. Agregát auta samozřejmě při své činnosti vytváří velké množství tepla, které proudící kapaliny odebírá, vlastně ho do sebe akumuluje. Poté, co projde motorem, jde do radiátoru, který je vystaven proudícímu vzduchu, ať už z jízdy, nebo při stání z ventilátoru. Jenže tím, jak se mění teplota kapaliny, se zároveň mění i její objem, což je dobře prozkoumaný fyzikální jev.
Objem se mění
A tady nám právě vzniká určitý problém. Ten konstruktéři aut řeší velmi jednoduše - spočítají, jak moc se za pracovních teplot kapalina rozpíná a smršťuje a nechají v nádobce trochu "fóra". Když tak dojde na letní vedra dvacítky, má se kam rozpínat. Proto jsou na nádobce ty dvě rysky, to vám automobilka říká, že hladina mezi nimi je ideální a bude dost prostoru na změny objemu. Současně s tím je tedy v nádobce i prostor, který vyplňuje vzduch.
Příliš velký tlak
Jestliže je v nádobce kapaliny víc, než je zdrávo, může dojít k tomu, že menší množství vzduchu nebude stačit. Respektive stačit bude, ale jelikož ho bude méně, bude o to více stlačen. A tady jsme jednou nohou v průšvihu, okruh bude totiž pracovat s vyšším tlakem, než na jaký je stavěný. Při tom nemusí chladicí kapalina optimálně proudit a agregát se trvale přehřívá. To může vyústit klidně až ve zkroucení hlavy motoru.