Řídit auto pomocí jednoho pedálu je nesmírně pohodlné a i docela zábavné. Touhle vychytávkou disponuje velká spousta elektřinou poháněných aut. Jak to funguje a proč je to tak super?
Jak funguje řízení jedním pedálem
Články na téma systémy elektromobilů:
- Jak funguje hybridní systém Honda e:HEV 1.5 i-MMD
- Řízení jedním pedálem, jak funguje? - právě čtete
- Co je a jak funguje rekuperace
Co je to rekuperace a jak funguje
Elektromobily disponují obvykle rekuperací, což znamená, že při brzdění se elektromotor změní na generátor a mění kinetickou energii na elektřinu. Rekuperace probíhá probíhá nejen při brzdění, ale je možné její intenzitu obvykle nastavit v jednom nebo více krocích a auto se pak chová tak, že při sundání nohy z plynu více či méně samo brzdí právě pomocí rekuperace. Zvláštním režimem je potom řízení jedním pedálem, kdy je rekuperace opravdu intenzivní.
Brzdění plynem
Kouzlo řízení jedním pedálem je v tom, že se akcelerátor chová do jisté míry i jako brzda. Jakmile ho řidič stlačí, začne auto zrychlovat, ale v případě, že nohu trochu povolí, začne auto zpomalovat. Zkrátka od určitého bodu stlačení se plynový pedál chová jako pedál brzdový. Je to ze začátku dost nezvyklé, ale později, jak si na to řidič zvykne, se tento způsob jízdy stane velmi návykovým, a to zejména ve městě.
Samozřejmě je neustále třeba mít na paměti, že maximální brzdný účinek je při jednopedálové jízdě zhruba 20-25 %, tedy maximum toho, co zvládne rekuperace. Jakmile dojde k nějaké krizové situaci a je potřeba zastavit „na fleku“, přijde ke slovu levý pedál a třecí brzda, která se samozřejmě chová pořád stejně.
Pozor na brzdové kotouče!
Řídit jedním pedálem je i poměrně efektivní a prospívá to dojezdu. Vlastně to řidiče nutí využívat jenom a pouze rekuperaci a nasbírat zpět maximum energie, kterou auto vydalo k nabrání rychlosti. A pokud někdo umí opravdu skvěle předvídat, nemusí ty opravdové brzdy (kotoučové nebo bubnové) použít klidně několik týdnů. Pak, když je to potřeba, nefungují optimálně a jejich účinek není takový, jaký by měl být. Je tomu tak proto, že kov použitý na brzdové kotouče se časem pokryje korozí. Takže v prvním okamžiku, kdy se ho destičky dotknou, musejí nejdříve tuto korozi doslova obrousit a pak až teprve se začne dít něco jako zpomalování.
Někteří výrobci aut toto vědí a auto si sem tam velmi jemně přitlačí destičky na brzdové kotouče. To samé se děje i v případě deště (to auto pozná podle zapnutých stěračů), akorát častěji. Důvod to v takovém případě má trochu jiný - otře se vrstvička vody na kotouči, aby byl nástup brzdného účinku v případě potřeby okamžitý a nedocházelo ke snižování tření právě tou vrstvou vody. Toto auto dělá samo, a to klidně i několikrát za minutu.
Zdroj médií: Depositphotos.