Vídáme to pravidelně každý rok. Ať už u moře na parkovišti u pláže nebo třeba před supermarketem u nás ve městě, vždycky mě zarazí, když vidím z auta vystupovat řidiče, který má na nohách pantofle nebo žabky.
Řízení v pantoflích může mít vliv na spoluúčast v případě nehody
Na pokutu to není
Problematice řízení ve zcela nevhodné obuvi se věnoval nedávno i německý ADAC. Ten řešil problematiku správné obuvi pro řízení auta v souvislosti s dovolenou. Závěr? Ve většině evropských zemí je legislativa dost volná a omezuje se spíš na univerzální konstatování, že řidič nesmí řídit v obuvi, která je pro řízení vozidla nevhodná. To znamená, že by neměla mít jakýkoliv negativní vliv na schopnost řidiče reagovat na nenadálé situace a neměla by ho v řízení omezovat.
Výklad takového zákona je poměrně složitý. Ono totiž co omezuje jednoho, nemusí druhému vadit. Přesto ADAC přidává doporučení, jak by měla obuv na řízení auta vypadat:
- Nesmí sklouznout z pedálů – jakékoliv tvrdé podrážky, které budou po gumové části pedálu klouzat, jsou zkrátka nevhodné.
- Bota musí poskytovat dobré spojení mezi pedálem a nohou. Neomezujme to jenom na kontaktní plochu, kterou na pedál tlačíme podrážkou. Je nutná i opora paty proti podlaze vozidla. Jakékoliv podpatky, zejména ty jehlové, něco takového rozhodně nezajistí.
- Obuv by neměla mít nic, co by se mohlo zachytit o pedál nebo cokoliv kolem něj. Na toto opravdu pozor, protože třeba i jen dlouhá tkanička může způsobit nepříjemnosti a omezit při zachycení o pedál pohyb nohy. Stejně tak se může třeba velká ozdobná mašle zachytit mezi dva plastové díly a podobně.
- Bota by neměla být příliš široká, aby nedošlo k sešlápnutí dvou pedálů současně. Platí to zejména třeba pro pracovní obuv se širokou podrážkou.
Odborníci se shodují, že v souvislosti s létem a obdobím dovolených jsou zvláště nevhodné žabky a pantofle. K tomu přidávají i třeba gumáky nebo pohorky. Zejména tlustá podrážka s hrubým vzorkem dost omezuje cit v noze a řidiči se pak hůře odhaduje síla potřebná ke stlačení pedálu. Netýká se to jenom krizového brždění, ale třeba i plynulého zrychlování a práce se spojkou.
Jak tedy vypadá obuv vhodná pro řízení?
Není samozřejmě nutné řídit výhradně ve speciální obuvi pro řízení závodních aut, to po vás nikdo chtít nemůže. Ale stačí, když to budou boty uzavřené, klidně trochu sportovní, s nepříliš tlustou podešví, která je zhruba stejně široká jako stélka. Neměly by mít podpatky, a pokud ano, tak jen opravdu nízké.
Následky řízení v nevhodné obuvi
Při silniční kontrole se vás možná policista zeptá, jestli jsou dle vašeho názoru žabky vhodnou obuví pro řízení vozidla, ale patrně si netroufne rozporovat tvrzení, že ano. Jenže v případě, že by došlo k dopravní nehodě, lze z pohledu pojišťovny, policie nebo viníka poukázat na to, že vaše boty nejsou pro řízení vhodné a mohly mít vliv na reakční dobu nebo reakci samotnou. Chytne se toho velmi ráda zejména pojišťovna, která může chtít krátit plnění.
Řídit na boso můžete, ale…
Pro řízení zcela bez bot platí uvedené výše. Pakliže to nebude mít vliv na vaše schopnosti reagovat na obvyklé i nenadálé situace na silnici, není to problém. Jenže vystoupit po nehodě, a to klidně i po malém ťukanci, z auta bos, nepůsobí úplně dobře. Navíc řídit bez bot je dost nepohodlné a zjistíte, že třeba spojkový pedál je ve skutečnosti docela tuhý.
Zdroj médií: Depositphotos.