Kartáčové myčky jsou s námi už dlouho, za posledních zhruba 20 let se posunuly k daleko větší šetrnosti vůči laku karoserie. Stále však nad nimi vede ruční mytí tlakovou vodou, které je doslova bezdotykové.
Sada na mytí auta poskytne nejlepší výsledky
Články na téma mytí automobilu:
- Mytí auta v zimě
- Jak se zbavit much na kapotě a sklech auta
- Vapka na auto a tlakové mytí
- Bezkontaktní mytí vozidla
- Jak umýt auto v domácích podmínkách
- Mytí automobilu v zimě - na co si dát pozor?
- Bezkontaktní automyčka, ruční mytí nebo kartáče? - právě čtete
- Mytí auta bez vody – trend nebo jen móda?
- Pyl na autě – co s ním?
Kartáčové mytí – rychlost a komfort
Když se v devadesátých letech ve velkém začaly rozmáhat kartáčové myčky, byla tak trochu móda je třeba ob víkend navštěvovat s rodinných autem. Bylo to rychlé a pohodlné. Jenže po čase se ukázalo, že přílišná péče kartáčů má spíš negativní efekt. Byly totiž z polyethylenu a při pravidelných návštěvách portálové myčky docházelo k postupnému poškrábání laku. Jednou, dvakrát to nevadilo, poškození laku nebylo nijak velké, jednalo se spíš o vlásečnicové škrábance. Jenže jak se začaly množit, ztrácel lak svůj původní lesk a auto pak vypadalo zašle a vyšisovaně.
Postupně se tak přešlo na kartáče pěnové, které jsou samy o sobě mnohem měkčí a ke karoserii, respektive laku, šetrnější. Ani ty však nejsou všespásné a mohou lak auta poškrábat v případě, že vůz nedostane kvalitní předmytí, které odstraní nejhrubší nečistoty. Když k tomu nedojde, kartáče je jakoby „roztírají“ po laku a tím ho ničí. Důležité je rovněž to, aby se majitel myčky o svůj byznys řádně staral, a pravidelně kontroloval čistotu samotných kartáčů. Pokud je nevyhovující, je nutné kartáče vyčistit.
Bezkontaktní automyčka – šetrnost na prvním místě
Klasický mycí box automyčky, kde si vůz ošplouchnete sami, je pro lak ideálnější varianta. Ruční mytí auta však vyžaduje určitou šikovnost, jinak se vám prodraží, platí se zde totiž zpravidla za čas. Po který máte k dispozici tlakovou vodu, autošampon, vosk, zkrátka všechny fáze mycího programu. Většinou je jako první chemické předmytí, následuje práškový šampon. Ten překvapivě obsahuje abrazivum v podobně měkkých plastových šupin, které jsou měkké, takže nepoškrábou lak. Velmi účinně však působí na tzv. dopravní film, což je soubor nečistot, které vzniknou běžným provozem – mastné zbytky pohonných látek, zvířený prach, hmyz, otěrový prach z brzdových destiček a podobně. Jediným rizikem u ručního mytí auta jsou kartáče. Pokud nejsou určené výhradně na mytí kol, nesmí se do kontaktu s disky, pneumatikami nebo podběhy dostat. Naberou z nich hrubou špínu a jakmile přijdou do kontaktu s lakem, poškrábou ho. Bohužel, spousta návštěvníků mycích boxů to buď neví, nebo neberou ohledy na ostatní.
Sada na mytí auta – semidetailing
Detailing má asi většina řidičů spojený s finálním vizuálním stavem auta, který se blíží, nebo dokonce předčí, stav, ve kterém vyjelo z továrny. Jenže pak existuje něco, jako semidetailing, což je spíš kvalitní péče o vlastní vůz, která nemá tak vysoké ambice. Přesně na takovou cílovku míří třeba řada Maniac Line, která je super kompromisem mezi cenou a výkonem. Tyto přípravky na mytí auta pro hobíky nicméně obsahují i komponenty, se kterými pracují profesionálové, například nanokomponenty, SiO2 složky a podobně. Výsledný efekt je tak lepší než u kartáčového nebo bezkontaktního mytí, navíc lak dostane i určitou ochranu. Předmytí je v tomto případě co nejméně kontaktní, aby nedocházelo k roztírání nečistot po laku. Vstupní investice je zde nejvyšší, při dlouhodobém používání se však vyplatí nejvíc. Je to však záležitost spíš pro řidiče, kterým záleží na jejich autě a nemají ho jako spotřební zboží.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme
Odborník v oblasti autochemie, olejů a maziv, úklidové techniky nebo výstavby mycích center. Výhradní distributor značek Shell, Coyote, MA-FRA a dalších v oblasti automotive i industry.