PRÁCE 🧰

Sekvenční převodovka – v čem se liší od klasické?

30. 1. 2025 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky DSG převodovky

Motorsport má speciální požadavky prakticky na vše. Nevadí mu relativně nízká životnost, ale potřebuje, aby komponenty a mechanické skupiny byly lehké a schopné pracovat rychle. Výsledkem těchto snah je sekvenční převodovka

Sekvenční převodovka – v čem se liší od klasické?

Články na téma sekvenční převodovka:

  1. Sekvenční převodovka je podobná manuální
  2. Sekvenční převodovka je výsadou motorsportu - právě čtete

Pokud potřebujeme řadit co nejrychleji bez přerušení tahu motoru, máme tu DSG skříně, které něco takového zvládají na jedničku. Prosadily se i v běžných produkčních autech, ale mají jednu zásadní nevýhodu. Jsou totiž docela těžké. V jejich prospěch však hraje solidní životnost a spolehlivost, takže se používají třeba ve vytrvalostních závodech. 

Proti tomu postavme například rally. Jednotlivé rychlostní zkoušky se dají projet v řádu minut a mezi nimi je prostor na servis. Každý kilogram hmotnosti navíc je znát, protože řidič potřebuje hodně pracovat s hmotností auta. A právě zde se hojně používají skříně sekvenční, stejně jako třeba u motocyklů nebo v F1. 

Jak funguje sekvenční převodovka? 

Sekvenční převodovky jsou nejvíce podobné asi převodovkám manuálním. Je zde ale zásadní rozdíl z hlediska uživatelského – není možné kdykoliv řadit cokoliv. Slovo „sekvenční“ se v souvislosti s těmito skříněmi nepoužívá pro nic za nic. Odkazuje na fakt, že řazení probíhá v přesné sekvenci, tedy v určitém pořadí, jako na motorce (1-neutrál-2-3-4-5-6). 

Na závodní trati to není takový problém, na podřazení do zatáčky je obvykle času dost a při výjezdu z ní se řadí v daném pořadí. Do neutrálu se při závodění většinou moc nevyřazuje, stejně tak se nepřeskakují kvalty (pokud při závodech běžně vyřazujete do neutrálu, děláte něco špatně). 

Sekvenční skříň tvoří dvě hřídele (vstupní a výstupní) s ozubenými koly, která jsou vzájemně spárována do určitých převodových poměrů. Na jedné z hřídelí, typicky na vstupní, jsou kola umístěna pevně, tedy nemohou prokluzovat na hřídeli. Naopak na výstupní hřídeli se mohou kola volně otáčet, pokud nejsou s hřídelí „natvrdo“ propojena pomocí zubové spojky. 

To, který pár ozubených kol bude zrovna v záběru, určují právě spojky, které mohou a nemusejí být synchronizované. Samotná volba převodů probíhá pomocí vidliček, které spojky ovládají a tlačí je k ozubeným kolům. Buď není v záběru žádný pár ozubených kol, nebo je spojka přitlačena na některé z nich (samozřejmě podle pořadí sekvence) a dojde k jeho pevnému spojení s výstupní hřídelí. 

Zní to složitě, ale ve skutečnosti je to jednodušší než klasický manuál. Volba převodů je většinou realizována pomocí tzv. bubínku. To je v podstatě další hřídel, ve které jsou vyfrézované drážky různě zahnuté. Tyto drážky určují pohyb vidliček po ose výstupní hřídele, tedy určují, kdy bude které ozubené kolo v záběru a kdy naopak ne. S bubínkem otáčí přes ozubení řadící páka, kterou se dá pohybovat jenom v jedné ose, typicky k sobě nebo od sebe. Z logiky věci tedy není možné kdykoliv řadit jakýkoliv kvalt. Řazení samozřejmě nemusí probíhat ručně, ale je možné použít i automatický mechanismus, který bude ovládat řidič tlačítky, pádly nebo jakkoliv jinak. 

Specifika sekvenčních převodovek 

Z vícero důvodů se sekvenční skříně typicky dělají nikoliv se šikmým ozubením, ale s ozubením přímým. Důvodem jsou nižší ztráty a také jednodušší a levnější údržba. Servis totiž vyžaduje sekvenční převodovka docela často. Doporučení jednotlivých výrobců se od sebe drobně liší, ale většinou se jedná o nižší desítky motohodin. Závodní převodovky totiž nemívají synchronizaci, takže se musejí potýkat s velkými rázy a namáháním. Zcela běžně, pokud to pravidla umožňují, se ve vyšších kategoriích mění skříň po každém závodu

Kde je ta zásadní výhoda sekvenční převodovky? 

„Sekvenčka“ obvykle řadí podobně rychle jako DSG. Tedy v řádech desetin, možná setin sekundy. Proti DSG je však sekvenční převodovka menší a daleko lehčí. Nebavíme se o stovkách gramů, ale o desítkách kilogramů. Ty při závodech bohatě kompenzují všechna popsaná negativa. 

Zdroj info: Tremec, Engineering explained.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?

Banner 1 055
14 %
Bosch 1 041
14 %
Exide 1 689
23 %
Varta 2 479
34 %
Yuasa 617
8 %
Jiná 432
6 %

Podobné články