Naftové motory mívají sice nižší spotřebu, ale za to bývají servisně náročnější. Spousta závad se u nich projeví v zimním období, kdy diesel může odmítat naskočit.
Špatné starty naftového motoru za studena
Články na téma péče o motor auta:
- Čištění naftového motoru, jak na to?
- Čištění motoru - víte, jak na to?
- Chyby majitelů naftových aut
- Špatné starty dieselu za studena - právě čtete
- Nejčastější chyby majitelů naftových aut
- Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru
- Špatné starty za tepla – diesel
- Proč motory časem ztrácí výkon
- Dieselový motor – čím si ho řidiči nejčastěji ničí?
- Podtáčení motoru a jeho efekty
- Zajetí nového motoru. Je to vůbec dnes ještě potřeba?
Špatné starty - diesel
Co všechno je na motoru, který nejde nastartovat nebo startuje obtížně, špatně, vám asi nepovíme, podíváme se ale na ty nejčastější příčiny. V některých případech nemusí jít ani tak o závadu, jako spíš o nějaký vnější vliv – třeba překousaný kabel, pojistku a podobně. Zaměříme se proto spíše na faktory typické pro naftové agregáty.
Žhavící svíčky
Obvyklý podezřelý, když diesel hůře startuje. Někdy může naskočit třeba jenom na tři válce, přičemž čtvrtý se chytne později. Varovné příznaky obvykle přijdou už s prvními mrazíky, kdy start neprobíhá „na první ťuknutí“, ale třeba několik sekund trvá. Jakmile klesne teplota v noci třeba pod -10 stupňů, projeví se závada na plno a agregát nenaskočí třeba vůbec. Výměna žhaviček naštěstí není nákladná ani pracná. Pokud je k nim dobrý přístup, dá se to zvládnout během hodiny.
Vstřikovače
Varianta jednoho nebo dokonce více vadných vstřikovačů je finanční postrach. Opět to může začínat plíživě a prvním příznakem jsou trochu delší starty a zvýšená spotřeba třeba o litr nafty na sto kilometrů jízdy. Může docházet i ke zvýšení kouřivosti a poklesu výkonu motoru. Nejcitlivější jsou vstřikovače systémů common-rail, respektive prvních generací těchto systémů. Jako „zářný“ příklad můžeme uvést třeba první generace Ford motorů 2.0 TDCi, které měly velmi háklivé vstřikovače Denso.
Zamrzlá nafta
Pokud mrzne a vy nemáte v autě tzv. zimní naftu, která se prodává od 16. listopadu do 28. února, nebo alespoň naftu přechodovou, kterou musejí čerpací stanice poskytnout od od 1. října do 15. listopadu, pravděpodobně je problém zde. Parafíny v naftě totiž tvoří v mrazu krystalky, u letního paliva se tak stane už několik stupňů pod nulou. Krystalky ucpou filtr, takže motor nedostává palivo a startuje buď hůře nebo vůbec.
Baterie
Horší start způsobí klidně i slabší autobaterie. V mrazu se zpomalí elektrochemická reakce, takže akumulátor poskytne nižší výkon. Je-li vybitý nebo na konci své životnosti, může sice otáčet startérem, ale motor naskočit nemusí. Tomu samozřejmě předchází slabší žhavení, protože i žhavící svíčky potřebují určitý proud, aby správně plnily svoji funkci. Slabá baterie se pozná podle toho, že při několikavteřinovém startování otáčí motorem pomaleji a pomaleji. Léčba je jednoduchá – baterii dobijte buď nabíječkou, nebo delší jízdou.
Zdroj médií: Depositphotos.