Na tuningových srazech lze vidět leccos. Je však doménou zejména srazů v ČR a zemích, které dříve patřily k východnímu bloku, že se majitelé aut zhusta pouštějí do věcí, o kterých absolutně nemají páru. Mezi ně patří i montáže nejrůznějších aerodynamických prvků.
Spojler na auto - dávat či nedávat?
Spojler a tuzing
Nejen na srazech, ale bohužel i na silnicích, lze často vidět auto, které má hustokrutou přední masku nejasného původu, která končí asi dva centimetry nad zemí. K tomu na víku kufru často neuměle namontované přítlačné křídlo, na kterém by se s klidem naobědvala středně velká rodina. Za volantem pak sedí, tedy spíše leží, jedinec opatřený kšiltovkou, masivním řetězem kolem krku, několika od pohledu levnými tetováními a držíce volant na frajera jednou rukou se tváří, jako kdyby právě vyhrál nějaký prestižní závod. Co na tom, že jeho výtvor, tedy to, co se mu povedlo udělat z kdysi normálního auta, z poloviny zadotovala babička a zbývající část horko těžko splácí úvěrové společnosti, která "na registry nekouká"...
Hustota především!
Ano, zprasit auto se dá na mnoho způsobů a abych byl fér, tak ne všechen tuning dělá auto horším. Ne, nemám nic proti tomu, když si někdo vylepší na autě brzdy, namontuje si lepší sání, případně se rozhodne oddělat převodovku čiptuningem. Ale děsí mě, s jakou jistotou a odvahou se pouští do hrátek s aerodynamikou lidé, kteří horko těžko zvládali i fyziku na základní škole. Jejich výběr tuningových dílů pak probíhá stylem "hlavně, ať to vypadá hustě".
Neumíte to lépe než automobilka
Aerodynamika má totiž svá pravidla a zákonitosti. Auto musí fungovat jako celek a mít určité věci v rovnováze. Síla, kterou generuje na straně jedné, například vzadu, má vliv na chování přední části. Pokud bude zadek tlačit k zemi síla, se kterou konstruktéři v automobilce nepočítali, hrozí, že přední kola budou nadlehčována víc než je zdrávo. Výsledkem pak může být silná nedotáčivost v tom lepším případě, v tom horším pak nepředvídatelné chování, které může vyústit i ve výlet mimo vozovku. Síly, které generují jednotlivé aerodynamické prvky tak musejí spolu ladit, aby se chování vozu neměnilo. Ne, opravdu to v garáži neodhadnete a ne, polská továrna, odkud díly pochází, přítlačné křídlo opravdu netestovala v aerodynamickém tunelu. A zajít s vlivem aerodynamiky můžeme mnohem dál, třeba k podvozku, který ostatně také musí být nastaven podle sil, jaké na vůz působí v různých rychlostech. Celé je to vlastně takový domeček z karet. Velice křehká rovnováha všech komponent, jenž nesnese amatérské zásahy tunerů, kteří by z hlavy horko těžko dali dohromady Zákon setrvačnosti.
Spojler fakt nedávejte
Zánovní Octavia, která už dojela na Měsíc a zpět a je "čerstvě zajetá", se opravdu nestane závodním autem montáží spojleru a pár kilo plastů navíc. Tím se přinejlepším zvedne spotřeba. Pokud nedisponujete minimálně nějakým hodně pokročilým softwarem (který stojí vyšší statisíce korun) na simulaci chování ve větrném tunelu, případně rovnou tím větrným tunelem, není příliš moudré měnit proudění vzduchu, který karoserii obtéká. A ano, opravdu to konstruktéři umějí lépe než vy. Obvykle totiž mají vystudovaný nějaký hodně specializovaný technický obor a veškerá řešení projdou řadou simulací a testů, včetně těch reálných, na okruhu, kde mimochodem auta řídí lidé, kteří skutečně poznají i malé rozdíly v chování auta.
Nejlepší radou, jaký spoiler dát na auto tedy je - žádný. Nechte ho tak, jak je. Bude se chovat tak, jak se chovat má, ušetříte pár stokorun a nervy s montáží nepřesného plastového výlisku. Chcete-li pro své auto něco udělat, tak ty peníze investujte radši do lepších pneumatik.