Jednou z nejlevnějších a nejsnadnějších cest, jak zvednout výkon auta je přidání sportovního vzduchového filtru. Jenže přinese to vůbec nějaké zlepšení? A za jakou cenu?
Sportovní vzduchový filtr – je to jen placebo?
Články na téma vzduchový filtr:
- Jak a čím čistit vzduchový filtr
- Jak často měnit vzduchový filtr
- Tuningový vzduchový filtr - právě čtete
- Jak často měnit vzduchový filtr?
Kyslík je stejně důležitý, jako palivo
Vzduch, respektive kyslík, je pro motor stejně důležitý, jako benzín. Pokud máme směs příliš bohatou, tedy je v ní paliva moc, dostaneme horší výkon za cenu vyšší spotřeby. Chudá směs s menším množstvím benzínu znamená přehřívání a další negativa. Ideální bohatost palivové směsi je 14,7 dílů vzduchu na jeden díl benzínu.
Limitem je obvykle právě množství vzduchu, které zvládneme do motoru dostat. Hodně v tomto pomáhají turbodmychadla, ale i ta nakonec mohou narazit na strop v podobě vzduchového filtru. Ten má omezenou průchodnost danou hustotou filtračního materiálu a plochou. Zejména na ten druhý faktor se často zapomíná – nemusíme nutně zlepšovat průchodnost, stačí zvednout plochu.
Tím, jak moc pomůže lepší filtr k vyššímu výkonu, se zabýval i Jason Fenske, kterému se povedlo naměřit zvýšení u atmosféricky plněného Subaru o čtyři koně, kroutící moment narostl o 5 Nm. Nejsou to nijak dramatické hodnoty, ale v kontextu ceny sportovní vložky do filtru a jednoduchosti úpravy, je to rozhodně přínos.
Také čtěte
K trochu jinému výsledku došli na YouTube kanálu carwow, kde tuningový filtr nepřinesl vyšší výkon, ale vylepšil zvuk. Nicméně i to může být vítaným zlepšením. Je nicméně očividné, že neexistuje univerzální pravidlo, které by potvrzovalo automatické navýšení výkonových parametrů vozidla po montáži sportovního vzduchového filtru.
Filtrační schopnosti
Jenže pak je tu stránka druhá, o které se zase tak často nemluví. Vzduchový filtr má zabránit tomu, aby se do sání motoru dostalo cokoliv, co tam nemá co dělat. Za ideálního stavu by tedy měl propustit pouze vzduch a nic jiného. Obecně většina vzduchových filtrů nepropustí většinu částic o velkosti 5 až 6 mikronů (mikron je jedna tisícina milimetru) a více. To je velmi jemný prach, který poletuje ve vzduchu, je vířený provozem a jehož jednotlivé částice na rukou necítíte, dokud nevytvoří v podstatě vrstvičku.
Problém tuningových filtrů je, že ty právě propouští více vzduchu při stejné ploše díky tomu, že jsou jednoduše průchodnější. Projde skrz ně do motoru více těch jemných, ale i větších částic prachu, které pak postupně vybrušují a opotřebovávají zejména povrch válce. Agregát tak dříve přichází o kompresi, což je jednoduše daň za to, že dostává více vzduchu. Zde, jak dokládá i test, už K&N tak super filtr není.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube.