U elektromobilu je spotřeba podobně zásadní parametr, jako u spalováku – určuje ekonomiku provozu i dojezd auta. Dacia Spring je malé lehké auto, které by mělo mít právě spotřebu nízkou. Je tomu tak i v reálu?
Spotřeba Dacie Spring je silně závislá na venkovní teplotě
Články na téma Dacia Spring:
Předně musím pochválit samotnou automobilku. Na webu totiž má možnost výpočtu dojezdu i nabíjení. A minimálně údaje o dojezdu docela odpovídají, což jsem měl možnost vyzkoušet v praxi. Cesta dlouhá 110 kilometrů končila v Praze, přičemž větší část vedla po silnici první třídy, kde není problém držet osmdesátku až devadesátku trvale.
Malá vsuvka – zásadní limitace pro dojezd Springu jsou kapacita baterie a teplota. Akumulátor totiž nemá svůj termomanagement, což má vliv zejména na rychlost dobíjení. Kapacita 27,4 kWh je navíc docela málo a když si řidič zapne topení, tak se to holt projeví víc, než u elektrického auta s větší baterií. Ohřát akumulátor je docela problém, i když člověk bude využívat plný výkon motoru – baterie je vystavena vnějším podmínkám prakticky dokonale, jak je ostatně vidět, když se podíváme pod auto.
Nicméně na cestu jsem se tedy vydal, akumulátor byl plně nabitý, spring ukazoval velmi optimistický dojezd 165 kilometrů. Jen chvilku po vyjetí ale přizpůsobil výpočet mému aktuálnímu tempu zhruba 80 km/h a snížil svůj odhad na 130 kilometrů. V cíli, tedy po 110 kilometrech, jsem měl dojezd ještě 31 kilometrů, což víceméně odpovídá i tomu, že poslední asi čtvrtinu cesty jsem najezdil po Praze, kde má vůz možnost něco narekuperovat a není nutné tam držet vysokou maximální rychlost.
Spotřeba Dacie Spring
Za dobu testu jsem stran potřeby učinil následující poznatky:
- Není problém jezdit za 14-15 kW/100 km, pokud je baterie ohřátá, to znamená, že vytáhnete auto z teplé garáže nebo je venku 15-20 °C. Ve městě to bude klidně i 12 kWh/100 km. Jenže to opět platí za ideálních podmínek. Jelikož jsme testovali v období, kdy začínala zima, logicky jsem si chtěl trochu přitopit, což pár kilometrů z dojezdu ubralo. Držet stabilně 80 km/h za teplot kolem nuly se podepsalo na hodnotě spotřeby, která vyskočila na 19 kWh/100 kilometrů. Na dálnici ani nepomýšlejte, tam budete spíše překážkou provozu a udržet rozumnou rychlost, znamená spotřebu 20 kWh/100 km a více.
- Dojezd se dá trochu zvednout aktivací režimu Eco. Automobilka udává, že umí ušetřit až 9 % energie. On totiž sníží výkon motoru na 23 kW a mám podezření, že srazí i výkon topení. Spotřeba pak ale skutečně znatelně klesne. Na dynamice se to projeví, ale zdaleka ne tak moc, jak se může zdát.
- Trable jsou s nabíjením, u kterého jsem nebyl po celou dobu testu, kdy byla teplota +5 až -3 °C dosáhnout nějakého rozumného výkonu. Nejčastěji jsem se motal kolem výkonu 13 kW, nejvyšší hodnota, kterou jsem viděl, byla 17 kW.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Dacia.